dinsdag 20 juli 2021

Herendiensten

In de Middeleeuwen waren Herendiensten heel gewoon. 

Een herendienst was een dienst, die verricht moest worden voor een vorst of edelman, zonder dat er een directe beloning tegenover stond. In deze moderne tijd met de gelijkberechtiging van man en vrouw kun je voor Lord ook Lady invullen.

En daar kreeg ik vanmorgen vroeg mee te maken.

Mijn vrouw ging voor het ontbijt zwemmen in het Valkenburgse meer en had voor mij ook een tijdverdrijf met water bedacht: water geven aan de planten in de kas op de volkstuin.

Het was onontkoombaar. Tegenspraak werd niet geduld en derhalve verrichtte ik op mijn nuchtere maag mijn herendienst voor mijn Hartenvrouw.

Na het ontbijt ging Ada van Holland naar haar ouders en zou met haar vader gaan fietsen.

Ik deed wat boodschappen bij "De Helianth" in, inderdaad, de Herenstraat in Leiden en reed daarna door naar de volkstuin, waar ik heermoes kon gaan plukken.

Mijn vrouw ging bij haar ouders eten. Ik at thuis, waar mij nog een taak wachtte: het hele huis stofzuigen. Nog een herendienst dus. Als je iets doet, kun je het maar beter goed doen....

Geen opmerkingen: