vrijdag 16 juli 2021

Deventer

Ik werd om 6 uur wakker in de bedstee. Een kwartier later wilde ik een stukje hardlopen. Ada weerhield me ervan, daar ik anders Joep wakker zou maken als ik daarna onder de douche stond.
Om kwart over 7 onweerde het. Ik had dus net voor de bui binnen kunnen zijn. Of niet natuurlijk. In ieder geval kwam het losjes jaar beneden.

Om 8 uur was het weer droog en in mijn wielrenkleding en mijn sportschoenen ging ik een blokje hardlopen. Na 500 meter stuitte ik op het bord "'Welsums Kippeneindje".

Dat leek me wel wat. Langs het maïsveld en de schapenweide liep ik tot de volgende weg over een onverhard pad in een grasstrook. Over de weg, waar ik op uitkwam, liep ik naar de IJsseldijk bij Welsumerveld. 

Over de dijk liep ik zuidwaarts, waarbij ik driemaal een afrit naar de weilanden in de uiterwaarden af- en opliep om de training wat zwaarder te maken.

Bij een onverharde weg liep ik terug naar "'t Welsums Kippeneindje" en vandaar naar camping "Nieuw Grapendaal". Het was een loopje van 4 kilometer. Veel langer kon ik het niet maken, want de volgende forse bui kwam eraan.

Maar nat werd ik hoe dan ook. Na op mijn beurt gewacht te hebben, kon ik mij gaan douchen. Fris en fruitig zat ik daarna aan de ontbijttafel.
Na een volgende bui afgewacht te hebben vertrokken Ada en ik op de fiets naar Deventer. De anderen gingen met de auto.
De 11 kilometer lange tocht over de IJsseldijk was mooi, maar de wandeling door de Hanzestad was nog mooier.

We stalden de fietsen bij de Hema en wandelden naar de Brink, waar we bij het VVV een rondwandeling met beschrijving van het Noorderkwartier kochten.


Vanaf het Stadhuis slingerden we daarna door het centrum van deze IJsselstad.
We kwamen zodoende op allerlei leuke en bijzondere plekken.

De geschiedenis trok daar aan ons voorbij evenals historische personen.

Zo kwamen we langs het oudste stenen woonhuis van Nederland, maar ook langs de Athenaeum Bibliotheek, de oudste wetenschappelijke bibliotheek van West-Europa.

We beklommen de Stenenwal, een 9e eeuwse aarden verdedigingswal tegen de Vikingen.

Maar we passeerden ook een mooie kloostertuin, een paar oude ziekenhuizen en het burgerweeshuis tijdens onze wandeltocht.

We zagen leuke gevelstenen en wat leuke spreuken van dichters.

Geert Groote  speelde ook een grote rol. 

We kwamen een man met een forse grijze baard en schouderlang haar tegen, die in zichzelf luid liep te prevelen. 

Bij het lunchen op het Lamme van Dieseplein lazen we een stuk over het leven van Geert Groote. In zijn jonge jaren was de grondlegger van de Moderne Devotie een echte levensgenieter.
 
Na een ernstige ziekte veranderde zijn levensstijl totaal. Hij trok predikend rond in het bisdom Utrecht en riep op tot bekering en boetedoening.

"Nog steeds!",  riepen wij lachend in koor.

Aan het eind van de wandeling kwamen we hem tegen op de fiets. De stemming zat er dus goed in, toen we neerstreken op het terras van Bierencafé "De Heks".

De keuze was ruim, ook van de tap. Met zijn vijven hadden we 4 verschillende biertjes.

We konden terugkijken op een prachtige wandeling door Hanzestad Deventer.

Over de dijk reden we terug naar Terwolde, waar we een kijkje namen bij Brasserie "Kriebelz", waar we morgenavond willen gaan eten.
Via het boerenland reden we terug naar Huis "Janny", terwijl we de bui steeds dichterbij zagen komen. We waren net op tijd. Nadat we de fietsen hadden weggezet begon het te regenen.
De sprintetappe in de Tour de France was afgelopen en gewonnen door Mark Cavendish.

Ik kon bij Ploegleider mijn gele trui inleveren. Ik was gezakt naar de vijfde plek in het algemeen klassement. Vooraf zou ik hier trouwens blind voor getekend hebben.
Voor het eten werkte ik het dagboek bij. We hadden een groenteschotel ,et bloemkool, erwten en nog wat groenten met kipstukjes. Er was een Mona-toetje toe.
De vaat was wederom mijn deel, net als de wandeling naar de vuilnisbak.

Om 9 uur waren we klaar voor de halve finale tussen Spanje en Italië. Deze werd overschaduwd door de moordaanslag op misdaadjournalist Peter R. de Vries.


De halve finale was een regelrechte thriller. Na de 1-1 was Italië beter met strafschoppen.

Al met al was het een enerverende avond.

Geen opmerkingen: