donderdag 12 augustus 2021

Ploegleider

Aanstaande zaterdag gaat de Vuelta a España van start.

Zoals gebruikelijk doe ik mee met Ploegleider publiceer ik vooraf mijn team. Dat kon ik veilig doen, want ik eindigde meestal in de middenmoot, dus ik bracht geen concurrenten op ideeën.
Van de 945e plek, die ik behaalde bij de Giro d'Italia zal niemand ondersteboven raken, maar met 3684 deelnemers is het niet eens zo slecht. 
Anders werd het bij de Tour de France, waar Team 333m.nl als vijfde eindigde.

Na de door Ben O'Connor gewonnen Alpenetappe kon is zelfs de gele trui aantrekken.

Zodoende staat Ploegleider IJshal Leiden na een reuzensprong in het jaarklassement zowaar op de 28e plaats. Stijgen is nog zeer wel mogelijk, maar zeker de eerste 2 plaatsen lijken onbereikbaar. Daarvoor moet een gat van 400 punten worden overbrugd.
Daar je als schaatser altijd met open vizier strijd, een skibril daargelaten, komt hier het team van 333m.nl.

Net als vorig jaar verwacht ik een strijd om de rode trui tussen Primoz Roglic en de Ineos-brigade van Egan Bernal en Richard Carapaz. De Sloveen won de Vuelta in 2020, de Olympische kampioen op de weg werd toen tweede. Bernal won dit jaar de Giro d'Italia.  
Ik voeg aan mijn team nog een tweede Olympische kampioen toe: Thomas Pidcock, die de gouden plak bij het mountainbiken won. Een alleskunner in de categorie Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Remco Evenepoel.
Met dit kwartet ben ik al 65 punten kwijt. Met de Duitse kampioen Maximilian Schachmann, winnaar van Parijs-Nice, erbij komt het totaal op 76 uit.
Daar er maar liefst 7 sprintetappes op het programma staan, heb ik 3 sprinters aangetrokken: Fabio Jakobsen, die twee etappes won in de Tour de Wallonie, Matteo Trentin, die ook heuvels kan overleven en de Colombiaan Juan Sebastian Molano, die 2 etappes won in de vorige week verreden Vuelta a Burgos. Hij is dus in vorm. Inclusief deze sprinters staat de teller op 93 punten.

Blijven voor de 5 resterende plaatsen nog 7 punten over. De 21-jarige Thijmen Arensman is een groot Nederlands talent, die vorig jaar verdienstelijk debuteerde in de Vuelta. 
De Italiaan Fabio Aru won in 2015 de Vuelta, maar kon vanaf 2017 geen potten meer breken. De tweede plaats in het algemeen klassement van de Ronde van Burgos kunnen duiden op een nieuwe succesperiode.

Tenslotte nog een drietal renners van 1 punt, maar zeker geen minkukels.

Jan Tratnik is Sloveens kampioen tijdrijden, dus nog voor Tadej Pogacar en Primoz Roglic, Andreas Kron won zowel in de Ronde van Zwitserland als de Vuelta a Catalunya een etappe en de Deense kampioen Mads Würtz Schmidt won een etappe in de Tirreno-Adriatico.

Hopelijk hebben mijn renners voldoende Spaanse pepers tot zich genomen om te kunnen vlammen in de Ronde van Spanje.

Wellicht heb ik mijn 100 punten goed belegd en betaalt de inzet zich rijkelijk uit.

Geen opmerkingen: