zaterdag 20 september 2008

Thuiswedstrijd





Op deze zonovergoten zaterdag kon ik een heuse thuiswedstrijd lopen: de Polderloop in de Stevenshof. Daar ik al ruim 21 jaar in deze buitenwijk van Leiden woon, ken ik ieder stuk van het parcours. Het bekende thuisvoordeel. Met Ada ging ik om 10 uur boodschappen doen. Bij winkelcentrum De Stevensbloem kon ik me inschrijven voor de 10 kilometer, die om half 12 van start ging.
Om 11 uur kleedde ik me thuis om, dronk nog een warme chocomel, at nog een banaan en liep de 700 meter naar de start. Daar even staan kletsen met PvdA-raadslid Henny Keereweer, alvorens wij na het finishen van de kinderloop om half 12 van start mochten gaan.
De Polderloop is een kleine wedstrijd: je loopt meteen in je eigen tempo. De eerste kilometer was een rondje om het park en deze ging in 4.14. Voor mijn doen supersnel. Bij de klim naar de Stevenshofdreef liet ik het groepje, waar ik de eerste kilometer mee gelopen had, achter me. De eerste ronde door de wijk ging erg lekker. Met 22.33 had ik een goede 5 kilometertijd.
De drinkpost was op dit punt. En dat was een groot voordeel, daar je na het tweede rondje om het park nog een beker water kon pakken. Na de tweede ronde stond de klok op 27.12, dus een tijd onder de 47 minuten was goed mogelijk. En dat met een luchtdruk van 1032 hPa! Kortom: de vorm zit er weer aan te komen. Op de brug haalde ik iemand in, die de hele eerste ronde zo'n 100 meter voor me had gelopen. Daarna was er niemand meer om in te halen. Bij de Rijndijk, waar je bijna 2 km ver kunt kijken, zag ik geen enkele loper voor me. In zulke omstandigheden is het goed, dat ik vaak in mijn eentje train: je hebt alleen jezelf om je aan op te trekken. De tweede 5 kilometer ging, ondanks de voortvarende start, in 23,19. Het verval was dus vrij gering. Bij de eindstreep klokte ik op 45.52, een van mijn snellere 10 kilometers, ruim 3 minuten sneller dan de Vlietloop 2 weken eerder. Als ik deze progressie het hele seizoen vol kan houden....
Ook Arjan Vos, de man van een collega van Ada, had ruim een minuut sneller gelopen dan bij de Vlietloop.
Een minuut of 2 na mij kwam de eerste vrouw binnen, met wie ik de eerste kilometer had opgelopen. Deze atlete was van Voorschoten '97, net als de winnares van de 5 km. Maar ja, 30 jaar geleden was de Stevenshofpolder nog grondgebied van de gemeente Voorschoten....

Geen opmerkingen: