zaterdag 30 januari 2010

Een Eeuw Elfstedentocht

Het zal niemand ontgaan zijn, dat afgelopen jaar het eeuwfeest van de inmiddels Koninklijke Elfstedentochtvereniging gevierd is. Er zijn ter gelegenheid van dit jubileum een paar boeken over de Tocht der Tochten uitgekomen. Eén van deze boeken is "Een Eeuw Elfstedentocht" van Ron Couwenhoven, die diverse schaatsboeken op zijn naam heeft staan. Dit boek wil deze bibliothecaris van harte aanbevelen.

Op de achterflap is deze tekst te lezen:
"Met "Een Eeuw Elfstedentocht" viert het Eerste Friesche Schaatsmuseum in Hindeloopen het honderdjarige bestaan van de vereniging De Friesche Elfsteden. Schaats-expert Ron Couwenhoven (62) dook in samenwerking met museumdirecteur Gauke Bootsma de schatkamer van het museum in, interviewde betrokkenen en slaagde er in weer tal van nieuwe onbekende feiten uit de rijke historie van de Tocht der Tochten op te diepen.
Zo wordt voor het eerst het bijzondere verhaal van de Jeugstormers, die in 1942 oogluikend door het Elfstedenbestuur in de tocht werden toegelaten, onthuld en bleek Pim Mulier, stichter van de Elfstedentocht, in 1912 een heel bijzondere gangmaker te hebben: de topjournalist Joris van den Bergh."
Inderdaad: de schrijver van het klassieke "Mysterieuze krachten in de sport".

Ik kan me trouwens prima vinden in de wervende tekst op de achterflap. De los van elkaar leesbare verhalen zijn stuk voor stuk de moeite waard.
Het eerste hoofdstuk is getiteld "De kroon op het werk" en gaat over de band van het Huis van Oranje met de Elfstedentocht. Daarin komt ook het meerijden in 1986 van W.A. van Buren met startnummer 00001. Vorige week had ik 's middags een verhaal op mijn weblog geschreven over valse aantijgingen aan het adres van de kroonprins, toen ik 's avonds op het nieuws hoorde, dat Privé moest rectificeren.
Terecht: je kunt iemand, die de Elfstedentocht heeft volbracht niet dieper beledigen dan door deze prestatie in twijfel te trekken.

De rectificatie was trouwens heel magertjes: "Paleisrechercheur "Ik reed met Alexander de HELE Tocht!"
Veel gedoe om een PRIVÉ-publicatie van vorige week, waarin schaatsheld LUITZEN HAAK uit Drachten beweerde dat PRINS WILLEM-ALEXANDER de Elfstedentocht van 1986 niet kan hebben volbracht. De Prins liet het er niet bij zitten en heeft een van zijn beveiligers van toen toestemming gegeven na 24 jaar zijn verhaal te doen en alle twijfels weg te nemen...."
Dan heb ik bij deze enkele opmerkingen aan het adres van de redactie van Privé. De schuld van dit insinuerende artikel wordt hier wel heel eenzijdig bij Luitzen Haak gelegd. Wie heeft het artikel gepubliceerd? En wie heeft er een zeer insinuerende voorpagina van gemaakt? Toch niemand anders dan de redactie van Privé?
Het verhaal van de lijfwacht, die met Willem-Alexander was meegeschaatst, was trouwens wel een prima verhaal. Vermoedelijk het enige aanbevelenswaardige verhaal, dat ooit in Privé gestaan heeft.
Daar ik zelf intussen 6 keer een 200 kilometer schaatsen heb voltooid, steek ik voor de geloofwaardigheid mijn hand in het vuur: dit is precies, hoe zo'n tocht gaat, met zijn inzinkingen. En dat er dan ook wel eens wat krachttermen gebruikt worden, komt mij ook niet geheel onbekend voor....
Dit bijzondere verhaal kan wat mij betreft zo worden opgenomen in een volgend boek over de Tocht der Tochten. Want wie had ooit kunnen denken, dat de aan een geheimhoudingsplicht gebonden lijfwacht van W.A. van Buren met zijn verhaal over de Elfstedentocht naar buiten zou komen? Zo zie je maar weer: elk nadeel heb zijn voordeel!

Geen opmerkingen: