zaterdag 10 augustus 2019

Een reisje langs de Rijn

Het is niet onze gewoonte om om 5 uur op te staan, maar gezien de lange reis naar Mainz hadden we dat er graag voor over.
Om kwart voor 6 zat alles op de fiets. Voor eventjes dan. Twee straten verderop viel een voortas van mijn voorrek. Niet goed genoeg vastgeklikt. Ik deed de voortas er weer op en zag, dat aan de andere zijde van het wiel de voortas ook niet goed vast zat. Met een kleine vertraging fietsten we verder naar Leiden Centraal met de totaalstand op 53.360 kilometer.
We namen de trein van 6.08 naar Schiphol, vanwaar we doorreisden naar Arnhem. Mijn vrouw haalde haar schade in en knapte een uiltje. Ik begon in "Geheim leven" van Carla de Jong.
In Arnhem stapten we gelijk met 2 Duitse vrouwen het station uit. Eén van die Frauen wenste ons "Viel Spass!"
Dat lukte heel aardig op deze maandagmorgen met veel sluierbewolking, waardoor het niet te heet was en we lekker door konden fietsen langs de Rijn naar het pontje bij Huissen. Over de LF3, hier Hanzeroute geheten, trapten we langs het beeld van de mammoet.
Pannerden, waar we vorig jaar wat gedronken hadden, lieten we links liggen. Langs het Pannerdens kanaal fietsten we verder, maar ongemerkt reden we toch verkeerd. We kwamen in Herwen uit. Dat was niet de bedoeling.
Via knooppunten reden we linea recta naar Lobith om bij Spijk de Duitse grens te passeren. Daar we nergens wat gedronken hadden, waren we om 11 uur bij das Bahnhof  von Emmerich am Rhein. Hier kocht ik een Quer durchs Land voor 2 personen. Inclusief fietskaartjes waren we € 65,- kwijt.
We haalden de trein van 11.08. In de trein zaten we met een vader en zoon uit Leiden, die via Zwitserland naar Rome wilden fietsen.
In Wesel stapten we over op de trein naar Koblenz. Ada ging lezen in "De verloren kinderen" van Diney Costeloe.
Ik raakte intussen in gesprek met een Duitser, die diverse keren in Nederland had gefietst. In Keulen stapte hij uit en ging ik verder lezen in "Geheim leven".
In Koblenz kwamen we met een kwartier vertraging aan, waardoor we moesten rennen voor de trein naar Mainz toe. Dat viel niet mee, daar we over de trap de bepakte fiets naar beneden en een trap verder weer omhoog moesten zeulen. Gelukkig waren er behulpzame Duitsers. Daardoor haalden we de trein van 15.04 net.
Het mooie deel van de Romantische Rhein volgde. Voor ons een feest van herkenning.
In Mainz aangekomen deden we de fietstassen weer op de rekken en reden redelijk vlot naar Campingplatz "Maaraue". Het was minder warm dan vorig jaar, toen we met 37 graden aankwamen, maar 29 graden mag er ook zijn.
De tent stond aardig snel. De kilometerteller stond op 47.11. Toepasselijk als je door Keulen bent gekomen!
Ada kookte de rijstnoedels met gemengde groente, terwijl ik de tent inrichtte en een Radler haalde. Als toetje hadden we yoghurt met stukjes appel. Ik deed de vaat, waarna we om beurten douchten.
Met een koude Apfelwein en een Krombacher Pils zochten we een terrastafel aan de Rijn met uitzicht op Mainz.

We zijn de vakantie wel eens minder begonnen.