maandag 19 april 2021

Fieldlab

Eergisteren was het al uitgebreid in het nieuws, maar gisteren liep het storm: het experiment van Fieldlab met maar liefst 10.000 bezoekers voor een 538-feest in Breda. Electric Light Orchestra was zijn tijd in de jaren '70 heel ver vooruit.

Eveneens uit de jaren '70 stamt de gevleugelde uitdrukking "Misschien 'n tikkeltje te wild, amigo?"

Deze uitdrukking kwam ook terug in het welig tierende actiewezen rond 1980, toen deze poster in kringen van de anti-kernenergiebeweging en de kraakbeweging met een andere hoofdrolspeler rondging.

De column van wielrenster Marijn de Vries in Trouw van vanmorgen was mij dan ook uit het hart gegrepen. De scherpzinnige schrijfsels van haar hand lees ik op maandagmorgen dan ook graag. Zo ook deze onder de kop "Het is niet te laat, Hugo, ook jij kunt je fouten nog ruiterlijk toegeven".

Zij verwoordde mijn grote twijfels over dit grootschalige evenement uitmuntend. Een terras mag nog niet open, maar je kunt wel met steun van de overheid ergens op een plein in Breda 10.000 mensen op een kluitje neerzetten. Het is alsof je zonder training een marathon gaat lopen!
De kans op besmetting in de buitenlucht is niet zo groot. Dat heeft de natuurijsperiode van februari wel geleerd.

Het houden van de afstand van anderhalve meter moet echter wel goed mogelijk zijn. Zoiets heet het voorzorgprincipe. Gewoon geen risico nemen.

Daarnaast zat er in het het 10.538-plan een onderbelicht risico: mensen uit het hele land zouden naar Breda afreizen. Lang met elkaar in de auto of het openbaar vervoer vermoedelijk. Ik neem tenminste niet aan, dat de meesten op de fiets zouden komen.

Hoe dan ook, de petitie, die binnen 2 dagen 370.000 keer was ondertekend, had zijn werk gedaan. Het Fieldlab-evenement is alsnog afgelast.

Zo kunnen we gewoon bij het begin beginnen. Precies zoals je als trainer je trainingsschema opstelt. De eerste training is licht, daarna maak je het telkens een beetje zwaarder, zodat je OP HET JUISTE MOMENT kan pieken.

Ik krijg er geen 925 miljoen euro voor, maar desondanks fietste ik met mijn vrouw en onze kleinzoon op het warmst van de dag naar onze volkstuin. 

Nu ben ik niet zo'n geweldige tuinier, maar uit eigen ervaring kan ik u wel vertellen, dat de ene groente het het ene jaar geweldig doet en het volgend jaar soms vrijwel niet, terwijl het bij andere gewassen net andersom kan zijn. Wat dat aangaat past de term "Fieldlab" beter bij een volkstuin dan bij het van staatswege organiseren van feesten en partijen.....

Geen opmerkingen: