maandag 6 maart 2023

De stofzuiger

Het had vannacht toch nog een licht gevroren.

Op klomphoogte zelfs in bijna het hele land.

Zelf heb ik daar niets van gemerkt. Ik was in een diepe slaap na de 100 kilometer schaatsen bij de Lastige Lijven Toertocht op de ijsbaan van Haarlem.

Na een lange tocht is het altijd de vraag, hoe je lichaam zich houdt. Het viel erg mee. Alles voelde wel wat strammer aan dan normaal, maar ik kon gewoon schaatsen, hetgeen toch wel prettig is als je schaatsles geeft.
In de Leidse IJshal gaf ik aan een kwartet beginners training. De helft ervan had al een maand of 2 les van me gekregen, de anderen waren duidelijk nieuwkomers. Dat kon je duidelijk zien in het verschil in techniek en de daar uit voortvloeiende tempoverschillen.

Voor de oudgedienden werd het een herhalingscursus basisoefeningen, maar daar je iets heel vaak moet trainen voor het geautomatiseerd is, kon dat geen kwaad. Het was een leuke les.
Na wat organisatorische zaken geregeld te hebben bij de koffie en thee, was ik om 12 uur thuis. Daar onze stofzuiger het vorige week had begeven, vroeg mijn vrouw, of ik deze vanmiddag weg wilde brengen naar de inmiddels verhuisde winkel, waar we de stofzuiger hadden gekocht.

Dit was een kolfje naar mijn hand. In mijn jeugdjaren schaatste ik een jaar of 40 geleden eenmaal per week in de Ton Menken IJsbaan. Op dinsdagavond schaatste ik 2 uur achter elkaar. Ik boog het bovenlichaam ver naar voren, zodat ik weinig wind ving, maar achteraf te weten kwam, dat ik daardoor de punten te veel in het ijs drukte.
De meeste schaatsers hadden het na een uur gezien en zagen, hoe ik in deze houding onverdroten doorging met een prikslag. In de kantine kreeg ik door deze schaatshouding de bijnaam "De stofzuiger" toebedeeld.

Wat deze bijnaam aangaat bevind ik me in goed gezelschap. International Willy van der Kerkhof, winnaar van de UEFA Cup in 1978 en de Europa Cup in 1988 en verliezend finalist op het WK voetbal in 1978, werd eveneens "De Stofzuiger" genoemd.

Met de stofzuiger in de fietstas reed ik op het warmst van de dag via de Munnikenpolder naar de Winkelhof in Leiderdorp.

Daar zouden ze morgen kijken, of de stofzuiger nog gerepareerd kon worden. Met een behoorlijke tegenwind fietste ik met een kleine omweg naar huis toe.

Met in totaal 35 kilometer op de teller had ik al met al vandaag een aardige hersteltraining gehad.

Geen opmerkingen: