donderdag 7 juni 2018

Bloed aan de paal

Het is 40 jaar geleden, dat in Argentiniƫ het WK voetbal werd georganiseerd. Op dat moment was er een militaire junta aan de macht. Er werden politieke gevangenen gemarteld en vermoord en duizenden "verdwenen". Zij werden uit militaire vliegtuigen in de Atlantische Oceaan gegooid.
Het Nederlands elftal had zich geplaatst. Neerlands Hoop begon een actie om het WK te boycotten onder de noemer "Bloed aan de paal".
Het leidde tot veel discussie, maar Oranje ging "gewoon" naar Argentiniƫ om uiteindelijk in de finale terecht te komen tegen het gastland.
Afgelopen zaterdag was er een uitzending van Andere Tijden Sport over "Bloed aan de paal". Een aanrader.
Zelf heb ik mijn handtekening voor de boycot gegeven.
Ik meen me te herinneren, dat ik naar een manifestatie in het Vondelpark geweest ben. Daar waren op zondagmiddag regelmatig concerten. Popconcerten wel te verstaan. Bij een ervan ging het om "Bloed aan de paal". Met een paar vrienden uit "De Hobbit" ging ik er heen.
We staan nu aan de vooravond van een WK voetbal in een land met ook niet zo'n fris regime.
We hoeven niet na te denken over een boycot. Dat heeft het Nederlands elftal al zeer vakkundig voor ons gedaan!


Geen opmerkingen: