woensdag 13 augustus 2008

Vogelplas



Op vrijdag 21 december waren Sjaak Stuijt, Wil Verbeij, Jaap de Gorter en ondergetekende een paar uur wezen schaatsen op de landijsbaan van Zoeterwoude. Op de weg terug reed ik nog even langs de Vogelplas om te kijken, of je daar al kon schaatsen. Er waren ruim honderd man rondjes aan het rijden langs de rand van dit meertje, waaronder Jos Dohle. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de ijzers weer aan mijn klunschaatsen vastgeklikt om een rondje of 10 te rijden.
’s Avonds hebben alle IJVL-ers die in mijn adressenlijst zaten een mailtje van me gehad over het prachtige glijijs.
De volgende ochtend ben ik met Ada naar de Vogelplas gefietst. Om een uur of half 10 waren we bij het sprookjesachtig mooie meertje. Bij onze opstapplaats kwamen we Frank Damen al tegen, tijdens het eerste rondje, dat mijn vrouw en ik samen reden, zagen we Janine Waaijer, Gerard Snel en Willeke van der Weijden. Later kwam ik o.a. John Kranenburg, Sjaak Stuijt, Wil Verbey, Andrea Landman en Paul Verkerk tegen. Af en toe reden we met 7 IJVL-ers in een treintje een paar ronden in een pittig tempo. De voorzitter zou graag zien, dat we altijd zo volgzaam waren.
Het was windstil en het zonnetje scheen heerlijk. Het nummer van Lou Reed, “It’s a perfect day”, zat de hele dag in mijn hoofd.

Na 7 uur schaatsen werd het zoetjesaan tijd om naar huis te gaan. Met de kilometerteller heb ik de grootte van het rondje opgemeten. Ik kwam uit op ruim 2,5 kilometer. Wat is het toch heerlijk om vlak bij huis weer eens op betrouwbaar natuurijs te kunnen schaatsen! Nu wil het toeval, dat het die zaterdag Wereld Orgasmedag was. Nou, dat klopte wel. Voor een toertochtschaatser was dit het hoogtepunt van 2007!
De volgende ochtend dooide het al. Desondanks kon je tot 1 uur nog veilig schaatsen op de Vogelplas. Profiteren zolang het kan. Ook een viertal IJVL-studentes, Mijke, Marion, Hetty en Annerieke, leerden het genot van het schaatsen op natuurijs kennen. Met Jaap de Gorter bleef ik tot 1 uur actief op het snel zachter wordende ijs. Met 70 km in 3,5 uur en op zaterdag het dubbele, had ik in 2 dagen de afstand van de Elfstedentocht afgelegd op de Vogelplas. Geen gek begin van de winter 2007/2008.

Geen opmerkingen: