woensdag 26 januari 2011

Een latertje

In mijn jeugdjaren draaide ik mijn hand niet om voor een latertje meer of minder. Vooral in de roemruchte jaren, die ik achter de tap van "De Hobbit" doorbracht, was het schering en inslag. Regelmatig ben ik bij het ochtendgloren naar huis gefietst.

Ondanks dat het de komende dagen wat kouder gaat worden, lijkt het bij een korte winterprik met wat kwakkelweer te blijven.

Deze kaart lijkt nog ergens op, maar de meeste modelberekeningen wijzen toch niet in de richting van aanhoudend winterweer.
Ik was dan ook verbaasd, toen ik op www.weerwoord.be een link vond naar een verrassend krantenbericht met de pakkende titel: "Lente wordt bitter koud".
Ik citeer: Februari wordt mild, maar daarna, in maart en april, maakt de winter zijn ijzige comeback. Dat voorspellen de Amerikaanse meteorologen die eerder ook al waarschuwden voor de koude winter van vorig jaar en de vroege winterpiek voor Kerstmis.
Meteoroloog Todd Crawford van WSI: "Nu kent Europa al enkele weken betrekkelijk milde temperaturen. We lezen uit onze metingen af dat die milde midwinter zal aanhouden in de loop van februari. Maar eind februari, begin maart keren we terug naar dezelfde situatie als vóór Kerstmis. Toen werden de gebruikelijke westenwinden boven de Atlantische Oceaan geblokkeerd, zodat Noord-Europa was overgeleverd aan vrieswinden van boven de Noordpool. Die nieuwe blokkade boven de Atlantische Oceaan kan duren tot in april, zodat het tot dan stevig zal vriezen in grote delen van Noord-Europa."
Crawford baseert zijn langetermijnvoorspellingen op een fenomeen dat bekendstaat als de Noord-Atlantische oscillatie (NAO): het verschil in atmosferische druk tussen het lagedrukgebied boven IJsland en de hogedrukzone boven de Azoren. De ondervinding leert dat een groot verschil, zoals in de jaren '80 en '90, gelijkstaat aan zachte winters, terwijl een klein verschil leidt tot strenge winters.
Crawford beweert dat zijn bedrijf die voorspellingen wel aankan door de schommelingen van de NAO te vergelijken met de metingen uit het verleden. Hij houdt één slag om de arm: "We weten niet precies wanneer de NAO zal omslaan in februari. Misschien volgt de herintrede van de barre winter vroeger of later dan wij nu denken."
Kennelijk heeft deze winter een lange omweg nodig om naar een climax toe te werken.

Als dit uitkomt, dan kunnen we wellicht in maart de Elfstedentocht gaan schaatsen. Het zou 1 maart kunnen worden, een paar dagen na IJsstrijd, maar net zo goed 24 maart. Dat zou wat zijn: eerst op 20 maart de winterbiatlon van de IJVL in en om de Leidse IJshal en na een paar dagen hersteltijd het schaatsen van de Tocht der Tochten.
Johan Cruijff wist het al zo mooi te verwoorden: "Elk nadeel heb zijn voordeel." En een voordeel is het, een Elfstedentocht ver in maart: de dagen zijn veel langer, dus veel korter schaatsen in het donker.
Ik zie het, net als in de Hobbitjaren, wel zitten. Ik heb wel trek in een latertje!

Geen opmerkingen: