donderdag 23 oktober 2014

Daantje gaat schaatsenrijden

Soms kom je toevalligerwijze op een nieuwe vondst of komt uit je geheugen iets opborrelen, dat je allang vergeten was. Vorige week haalde iemand zo'n verdrongen herinnering weer bij me naar boven.

In de Leidse IJshal vroeg Henk Distelvelt, met wie ik het wel eens vaker over literatuur heb, van wie het boek "Daantje leert schaatsen" was. Hoewel dit boek al jaren uit mijn herinnering was, antwoordde ik spontaan: "Van Leonard Roggeveen".
's Middags zocht ik als goed bibliothecaris even op internet en mijn vermoeden werd bevestigd met dien verstande, dat de titel ietsje anders was: Daantje gaat schaatsenrijden.

Leonard Roggeveen. Daantje gaat schaatsenrijden. Illustraties van de auteur. Van Goor Zonen, Den Haag 1933.
Daantje gaat schaatsenrijden is het klassieke schaatsboek, vertaald in het Engels, Duits en Frans en mogelijk nog meer talen: Danny goes skating, Herr Daantje geht aufs Eis, Clodomir fait du patinage.
Daantje gaat schaatsenrijden is het tweede boekje in de Daantje serie. Het gaat over Daantje. Zestig jaren oud is hij. Maar stevig! En gezond! Daantje gaat naar het gladde baantje. IJs van twee nachten, zegt de hoofdonderwijzer. Daantje zakt er dus door, zijn baard bevriest. Het kost dan ook nog veel moeite om door de donkere avond weer thuis te geraken. Hij geeft uiteindelijk zijn schaatsen maar aan zijn neefje Teunis, die er dolblij mee is.


Maar nu komt het leuke: op De Krabbelbaan, een site van IJVL-lid Max Dohle, kwam ik een heleboel titels tegen, die ik nog niet kende!
Om jullie lekker te maken komen hier wat prachtige boekomslagen. Geniet ervan.













En dit is hetgeen we natuurlijk allemaal op hopen!

Geen opmerkingen: