Dat kunstschaatsen en muziek nauw met elkaar verweven zijn, is een algemeen erkend gegeven. De muziek bepaalt de choreografie en het ritme van de oefeningen.
Bij het langebaanschaatsen ligt het wat minder eenduidig. Maar muziek kan wel degelijk van invloed zijn op de beweging van langebaanschaatsers. Vorig jaar maakte Jillert Anema een groot punt van de beïnvloeding die muziek kan hebben op het wedstrijdverloop.
Ik denk, dat Anema hier wel een punt heeft. Schaatsen is gevoel en muziek is ook gevoel. Bij een wedstrijd op het scherp van de snede, waar soms een duizendste seconde het verschil tussen succes en falen kan bepalen, kan muziek net het verschil maken.
In de Leidse IJshal hebben we gelukkig geen last van dit soort discussies. Vanmorgen zette Teun de Reede de muziek aan, toen ruim 30 schaatsers het spiegelgladde ijs betraden en een peloton van van een kleine 20 "Krasse knarren" in piramidevorm hun 125 rondjes draaiden. Het eerste nummer was "House of the Rising Sun" van "The Animals".
Heerlijke muziek om op te schaatsen, net als de paar nummers van "The Rolling Stones", die gedraaid werden.
Henk Distelvelt haalde bij het uitrijden na de 25 rondjes, terwijl we keken naar een kunstschaatster op de binnenbaan, een zondagmorgen aan, waarop hij in de IJshal schaatste. Er werd walsmuziek aangezet.
"Terwijl je schaatste, ging je er gewoon bij zwieren", zei deze ervaringsdeskundige.
Onder de tonen van "Supertramp" met "School" verlieten we om 20 over 10 het ijs.
In de kantine ging het gesprek bij de koffie en chocolademelk op een gegeven moment ook over muziek. Niet zo gek met Henk en Jan Versteegen van "The Shoes" aan tafel.
Zo haalde deze tweeling een concert aan van "Weather Report", dat ze in de jaren '70 bezocht hadden.
Via "Weather Report" kwam Jan Versteegen uit bij de film "Amadeus", waarbij de Keizer van Oostenrijk zei: "There are simply too many notes."
Mozart protesteert: bij een goed muziekwerk zijn er precies genoeg noten. Als je er iets vanaf haalt of er iets bij doet, wordt het nummer alleen maar minder.
Jan Versteegen gaf Mozart gelijk. En hij heeft recht van spreken als (mede)componist van veel nummers van "The Shoes", waaronder het prachtige "Adios Corazon".
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten