dinsdag 14 oktober 2014

IJsland


Het zal niemand ontgaan zijn, dat Oranje gisteren aan moest treden tegen IJsland, het eiland dat de laatste jaren landskampioenen afleverde als Breiðablik Kópavogur, FH Hafnarfjörður en KR Reykjavík. De winnaar van het brons op het wereldkampioenschap ging voor de derde keer in korte tijd kopje onder.

Hoe dit kan na het bijna bereiken van de finale? In mijn ogen is dit een mentale kwestie. "We" zijn gewoon niet zo goed als we denken, dat we zijn. Louis van Gaal had dit goed gezien met zijn 5-3-2-opstelling, dat de zwakke plekken van het Nederlands elftal camoufleerde.
Het idee heeft zich in de hoofden van de Oranjespelers vastgezet, en niet alleen bij hen, dat Nederland wel eventjes van de "kleintjes" kan winnen. Overschatting van eigen kunnen en denken, dat je er al bent.
Ik ken het uit eigen ervaring. Na het uitschaatsen van mijn eerste 200 kilometer bij de Molentocht in 1991 dacht ik ook, dat ik er al was en dat ik met minder training toe kon. De rekening kreeg ik 5 jaar later gepresenteerd bij de Elfstedentocht in 1996.

Vroeger was loten tegen IJsland trouwens een zekerheidje. De punten waren al in de knip. De vraag was alleen: wordt het 3-0, 4-0 of 5-0? Maar de tijd van de "zwakke landen" ligt achter ons. Althans bij het voetballen.
Heel anders ligt het bij het schaatsen. Alle nationale records bij de vrouwen zijn in handen van Edda Indridadóttir. Ze stammen uit 1953!
Bij de mannen is het niet veel beter. Bjorn Baldursson is sinds de winter van 1957-1958 recordhouder van 4 van de 5 nationale records. Alleen de 1000 meter ontbreekt op zijn lijstje. Sigurjon Petursson deed 2.21.20 over de kilometer op 31 januari 1909. Nu ben ik niet bepaald snel, maar mijn persoonlijk record is beter!
Op de 10 kilometer staat geen enkele IJslander in de boeken. En dat, terwijl de naam van het land zo veelbelovend is: IJS-land.
Nee, deze Vikingen hebben bij de mooiste sport, die er is, de boot flink gemist. Gelukkig zijn ze beter met muziek.



Als sportman kan ik er niet mee zitten, dat Oranje verloren heeft van een betere tegenstander. Ik gun het IJsland van harte, dat ze zich voor het eerst plaatsen voor een groot voetbaltoernooi.

Geen opmerkingen: