vrijdag 17 augustus 2018

Main Radweg

We hadden heerlijk geslapen in Hotel "Merkel" in Bad Berneck. Om 6 uur werd ik wakker, Ada een kwartier later. We ruimden de spullen op en klokslag 7 uur gingen we naar beneden voor het gebruikelijke Frühstück.
Op de voorpagina van de krant stond Angela Merkel prominent op de foto bij de opening van de Bayreuther Festspiele.
Het weerbericht voorspelde de komende dagen nog heter weer. Reden genoeg om zo vroeg mogelijk te vertrekken. Na betaling van € 98,- deden we dat dan ook.
Om 8 uur reden we weg bij Hotel "Merkel". Het was nog aardig fris. Eerst zaten we een stukje langs de Weisser Main, die we na een pittig klimmetje weer verlieten voor dat moment.
Na een kilometer langs de snelweg daalden we weer af naar Lanzendorf. Hier was weer eens een Umleitung, die ons naar de andere kant van de Main bracht. Zo stapten we richting Himmelkron.
We bleven aan deze zijde van de rivier, waar we eerst langs en daarna op de Maile Bailebaan reden. Maile is een soort croquet, waarbij je de bal in zo min mogelijk slagen naar het doel aan de andere kant van de lange lindelaan moest slaan.
Helaas was de brug aan de andere kant van de baan volledig afgesloten, zodat we een kilometer terug moesten trappen.
Bij Himmelkron waren er ook wegwerkzaamheden, maar daar konden we als fietsers langs. We klommen door een bos over een onverhard pad om af te dalen naar Neuenmarkt. Daar hadden we via Raesen een onverhard pad met veel grint naar Untersteineck. Het uitzicht op de omringende heuvels vergoedde het hobbelen ruimschoots.
Langs de drukke doorgaande weg daalden we lichtjes af naar Kulmbach. Het was inmiddels al behoorlijk warm, dus wij gingen om 10 uur wat drinken.
We hadden onze fietsen net tegen het hek bij een terras gezet, toen we de twee fietsers uit Oostvoorne tegenkwamen. Zij hadden het rustig aan gedaan.
Samen met hen hadden we op het terras koffie en jus d'orange gedronken en daarbij de ervaringen van de afgelopen dagen met elkaar gedeeld.
Na hartelijk afscheid van elkaar genomen te hebben, fietsten we in twee duo's de andere kant op over de Main Radweg.
Over nagenoeg dezelfde route als afgelopen dinsdag fietsten we naar Lichtenfels, met dat verschil dat het nog heter was.
Bij Wilmersreuth namen we een eetpauze, waarna we bij Maineck de 1000 kilometer van deze fietsvakantie volmaakten. Niet gek in 11 dagen....
In Lichtenfels reden we door naar de Markt, waar we in de schaduw 2 bananen en 2 ons pruimen aten. Ik kocht het leporelloboekje Main Radweg 1, zodat we allebei de route goed konden volgen.
Lichtenfels staat bekend om zijn rieten vlechtwerk.

In de hitte reden we door naar Bad Staffelstein. Daar was een camping aan een meer bij een overdekt zwembad. Daar moesten we inschrijven.
We wilden een ijsje, maar de automaat werkte niet goed mee. We kregen ons geld terug en kochten ijs bij de kantine.
We zetten de tent op veld 97 op met uitzicht op een heg, maar gelukkig wel in de schaduw. De thermometer wees in diezelfde schaduw 32 graden Celsius aan, dus dan weet je wel, dat het in de zon hoger is dan je eigen lichaamstemperatuur.
Daarvoor hadden we een probaat middel: zwemmen in het meertje. Het water was een graad of 20, maar na het zwemmen voelde je je toch lekker opgefrist.
Na ons omgekleed te hebben in de tent, fietsten we naar het centrum van Bad Staffelstein om boodschappen te doen. Daar passeerden we bij de Markt een typisch Duits festijn. Een paar honderd mensen, gezeten op banken aan tafels met Bier und Bratwurst, met zijn allen luisterend en soms meezingend met Schlagers.
Op de terugweg van ReWe passeerden we dit feestgedruis opnieuw. Op de camping haalde ik een Radler en een Hefe Weizen en met een zelfgemaakte maaltijdsalade hadden we een prima maaltijd.
Na de vaat gingen we naar het teras van "Aqua Riese", waar ik nog een Staffelder Weizen nam, terwijl na 3 dagen de appjes binnen kwamen. Ik werkte daarna het dagboek bij van deze tropische dag, waarop we toch weer 87 kilometer hebben afgelegd.