donderdag 19 maart 2020

Tulpenloop

Het is razend knap, hoe sommige cartoonisten de stand van het land in één tekening weten weer te geven. Zo ook Tom Janssen in Trouw. Heel herkenbaar wordt het legioen thuiswerkers met milde spot in beeld gebracht.
Deze thuiswerker zit nu dagelijks achter zijn bureau met als hij zich omdraait uitzicht op de opkomende lente.
Het ene na het andere evenement wordt afgelast: Koningsdag, het Bloemencorso van de Bollenstreek en de Formule 1 in Zandvoort.
Hou in deze bizarre dagen , waarop het afgelastingen regent, deze uitspraak van de Britse kunstschilder David Hockney voor ogen: "Do remember they can't cancel the spring".
Dat gaat echter niet op voor de 18 doden, die de afgelopen 24 uur door het coronavirus zijn gestorven. Dit bericht van het RIVM riep bij mij meteen herinneringen op aan het indrukwekkende gedicht "Het lied der achttien dooden" van Jan Campert.
Het verraderlijke van het coronavirus is, dat het een sluipmoordenaar is. Bij veel mensen zal het alleen tot milde klachten leiden, maar zij kunnen het dan wel overdragen op anderen, die er wel flink ziek van worden. Het afstand houden van elkaar is dus belangrijk.
Na vanmorgen tot half 12 gewerkt te hebben, ging ik anderhalf uur fietsen. Daarbij kwam ik bij een bloemenkweker in Oegstgeest. Daar kocht ik voor € 5,- 5 bossen tulpen. Ik raad u aan om dat ook te doen bij bloemenkwekers in onze buurt. De hele handel is ingestort. Zo kunnen we hen een handje helpen.
Thuis gekomen lunchte ik, waarna ik als thuiswerker 2 uur achter mijn laptop plaatsnam om me te storten op roosterzaken als de bibliotheek weer open gaat.
Daarna liep ik met 2 bossen tulpen naar mijn schoonouders. Het lopen heen ging wat lastiger dan terug. Om de 500 meter nam ik de bossen in mijn andere hand. Na de 10 kilometer lange Tulpenloop nam ik een verkwikkende douche. Als thuiswerker moet je een balans zoeken tussen binnen en buiten.

Geen opmerkingen: