vrijdag 13 maart 2020

Abrupt einde

Vrijdag de 13e heeft voor velen een beangstigende naam. Deze dag zou ongeluk brengen.
Het was vandaag hoe dan ook een andere vrijdag als normaal. Gisterenavond kregen we te horen, dat we niet op onze kleinzoon hoefden te passen, daar zijn beide ouders thuis zouden werken. Hoewel het heel gezellig is, was onze komst dus niet nodig.
Zodoende konden we vanmorgen rustig aan doen. We hoefden er niet om 6 uur uit, konden op ons gemak ontbijten en rustig boodschappen doen. Op weg naar huis begon het te regenen.
Na de lunch zou ik gaan hardlopen. Daar het nog steeds regende, keek ik op internet of er al iets bekend was over de Bert Grotenhuis Bokaal. Dat was er. De Haarlemse IJsbaan zou vanmiddag om 5 uur voor de rest van het seizoen sluiten. Tenzij je op beton rond wilde schaatsen, zat het schaatsseizoen in Kennemerland erop.
Jammer. De vorm was goed getuige de Lastige Lijven Toertocht en de 10 kilometer op kop van gisteren. Maar goed, uiteraard had ik er alle begrip voor. We schaatsen ook voor een goede gezondheid en dan mag je ook best denken aan de gezondheid van anderen.
En wij hadden de Leidse IJshal nog, die de komende week op publieksuren open zou zijn. Ik had net een mailtje aan de "Krasse knarren" gezonden, toen ik een bericht ontving, dat de ijsbaan aan de Vondellaan vanmiddag eveneens zou gaan sluiten.
Het hardlopen werd acuut ingewisseld voor schaatsen. Ik fietste naar de Vondellaan toe met naast mijn schaatsen het bedankje van de "Krasse knarren" voor de ijsmeester en de vrijwilligers voor hun inzet voor ons op dinsdag en donderdag.
We hadden "IJsmeester" van Bas Sleeuwenhoek donderdag aan willen bieden tijdens de jaarlijkse gezellige afsluiting in de kantine van de IJshal, maar die zou nu natuurlijk komen te vervallen.
Voor Liza en Arjen Hillebrand had ik een paar biertjes meegenomen als dank voor hun bardiensten in het afgelopen seizoen. Voor ijsmeester Jan van Rijn, die nu aan zijn zomerslaap kan gaan beginnen, een slaapmutsje.
Om 3 uur had ik mijn kluunschaatsen voor de laatste keer dit seizoen aangeklikt en reed ik een uur lang rondjes met Floor Maitimo. Dit deden we in een tempo, waarbij we gezellig met elkaar konden kletsen over van alles en nog wat.
Om 4 uur, bij het verlaten van de baan, zei Floor: "This is the end."
We namen nog een warme chocolademelk met slagroom, terwijl Ruud Vermeulen was begonnen met het verwijderen van het ijs op de binnenbaan.

Het schaatsseizoen 2019-2020 kende op vrijdagde 13e een abrupt einde!

Geen opmerkingen: