maandag 18 mei 2020

De droogtraining van de tovenaar van Oz

Vandaag zou de eerste uitleendag van de Katwijkse bibliotheek sinds 2 maanden zijn. Als preventiemedewerker fietste ik eerst langs de bibliotheek in Valkenburg. Deze opent volgende week pas haar deuren, maar ik wilde wel even kijken, wat er nog moest gebeuren.  Er waren 4 collega's aanwezig. Mijn wapperende manen en mijn baard ontlokte aan een van hen de uitspraak: "Je lijkt de tovenaar van Oz wel!"
In taalkundig opzicht is het woord "Wizard" afkomstig van wise man, wijze man. Kijk, daar kan ik me wel in vinden.
Alleen lukt het toveren nog niet zo erg. Reken maar, dat als ik dat kunstje onder de knie heb, dat we dan ieder jaar de Elfstedentocht konden schaatsen!
Maar ook zonder toverspreuken verliep de eerste uitleendag in de anderhalvemetersamenleving heel aardig. In Hoornes/Rijnsoever konden we met zijn drieën de eerste piek goed verwerken. Het tweede deel van de middag was het een stuk rustiger, zodat we nog thee konden drinken met elkaar.
Na thuis gegeten te hebben, fietste ik naar Jos Drabbels. Samen reden we naar "De Bult", waar we verzamelden voor de droogtraining van de IJVL.
Onder leiding van Frank Steenkamp trokken we op naar het Romeinse fort. In mum van tijd had het zooitje ongeregeld het geordende Romeinse legioen verdreven en hadden we het rijk alleen op het veld van 2 tot 3 voetbalvelden. We konden bij de oefeningen zodoende voldoende afstand tot elkaar bewaren.
Op deze avond met een heerlijke temperatuur om te sporten had Frank enkele voor mij nieuwe oefeningen. Naast de gebruikelijke Steigerungen, schaatsstappen en schaatssprongen was het uitstappen voor mij een aangename verrassing. Je houdt je hangende been vrij ver achter je, je doet de valbeweging, je laat je been landen alsof je de inzet inzet en haalt het been weer terug achter je standbeen. Het ziet er niet naar uit, dat je er moe van wordt, maar schijn bedriegt bij dit uitstappen.
De Romeinse nederzettingen hadden altijd een zweetruimte. Welnu, dat hadden wij ook!

Geen opmerkingen: