vrijdag 15 mei 2020

Pensionado's

We waren er al een tijdje uit, wat onze pensioendata zouden gaan worden. De afgelopen maand hadden we de nodige voorbereidingen getroffen door op pensioenplanners uit te rekenen, hoe we ons overbruggingsjaar tot de AOW-leeftijd via AOW-compensatie zouden overbruggen. Na vrijwel mijn hele werkzame leeftijd te hebben meebetaald aan vervroegde uittreding van anderen, werd onze AOW-leeftijd versneld omhoog gebracht wegens een stijgende levensverwachting.
Nu door het coronavirus de levensverwachting omlaag gegaan is, blijft het angstvallig stil in Den Haag. Zodoende heet het vervroegd uittreden, als je als 65-plusser gaat stoppen.
Gisterenavond hebben mijn vrouw en ik daadwerkelijk ons pensioen aangevraagd. Dat ging niet helemaal zonder horten en stoten, doordat er ergens in de DigiD een vinkje verkeerd stond.
Maar de aanvragen zijn de deur uit. Mijn vrouw is bezig aan haar laatste schooljaar, ik stop op 1 november met werken. Dit houdt niet in, dat we achter de geraniums gaan zitten.
We hebben dan meer tijd voor dingen, die we leuk vinden. Mijn vrouw zal vaker op de tuin te vinden zijn, ik zal meer tijd hebben om te gaan schaatsen en hardlopen.
We kunnen samen meer fietsen en wandelen en hebben meer tijd om te lezen.
                                      
Daarnaast wil ik me bij de Leidse IJshal aanmelden als vrijwilliger voor een dagdeel in de week. We gaan ons als pensionado's absoluut niet vervelen.



Geen opmerkingen: