dinsdag 5 mei 2020

De naakte waarheid

Ik had me al helemaal ingesteld op de trainingsloop van 11 kilometer, die ik vandaag zou gaan lopen. De spierpijn, die ik gisteren had, was weg, maar het leek me niet verstandig om de grens op te zoeken door de geplande duurloop toch te doen.
De naakte waarheid was: geen Bevrijdingsloop voor mij.
Gisterenavond was een zeer bijzondere Dodenherdenking. Een lezing van schrijver Arnon Grunberg in een compleet lege Nieuwe Kerk en de kranslegging op een lege Dam.
Zowel de toespraak van Grunberg als die van koning Willem-Alexander kregen veel lof toegezwaaid.
Die van Grunberg begint op 23.50, die van Willem-Alexander op 1.16.11 in bovenstaande video. Natuurlijk waren de woorden goed gekozen, maar vermoedelijk kwamen ze indringender over door de leegte en stilte om hen heen.
"The Golden Earring" had een jaar of 30 geleden een aantal cd's uitgebracht onder de noemer "The Naked Truth". De puurheid van de akoestische uitvoeringen brengt de schoonheid van wat de menselijke stem vermag nog nadrukkelijker tot uitdrukking.
Simon & Garfunkel kenden in de jaren '60 al de zeggingskracht van de stilte.
Maar ver voor hen was dit bij schaatsers al eeuwenlang bekend: de stilte met verder alleen het geluid van natuurijs.
De afgelopen maand konden we door de lockdown de pure schoonheid van Leiden ervaren.
                                     
Op deze bijzonder rustige Bevrijdingsdag hield ik me heel erg rustig. Lekker lezen.
Het enige uitstapje, dat ik mezelf toestond, was een fietsrit naar de volkstuin. In het zonnetje was het prima uit te houden.

Geen opmerkingen: