donderdag 17 juni 2021

IJswee

Er zijn woorden, waarvan ik jaloers ben, dat ik ze niet verzonnen heb. Eén van die woorden is "IJswee": heimwee naar vorst en ijs.
Het woord ijswee dook op in een lang artikel in Trouw over de film "IJswee" van Okki Poortvliet.

Deze documentaire is haar afstudeerproject aan de Groninger Academie "Minerva". Ze kreeg er een 10 voor!
Een jaar lang volgde Okki Poortvliet de vrijwilligers van de natuurijsbaan in haar geboorteplaats Odoorn. Ondanks dat er in deze eeuw meer kans is op een winter zonder natuurijs dan eentje met, is ook in Drenthe een groep vrijwilligers van IJsvereniging Schoonmeer het hele jaar in touw om klaar te zijn mocht de winter invallen.

Ondanks de uitspraak "Ik ben bang Okki, dat het niks wordt", komt Koning Winter in februari toch op bezoek.


Op de site okkipoortvliet.com/ijswee kun je een achtergrondverhaal over de film vinden, net als in Trouw. Ook staan er een tweetal trailers over "IJswee" op okkipoortvliet.com/ijswee

De film is tot stand gekomen dankzij crowdfunding. Op deze wijze is ook  "Tien jaar wachten op applaus" van de grond gekomen.

Een jaar later was "Tien jaar wachten op applaus" te zien op Omroep West.

Als schaatsliefhebber in hart en nieren hoop ik, dat het niet alleen bij het voor natuurijsschaatsers zeer herkenbare artikel in Trouw blijft, maar dat ik binnen afzienbare tijd ook daadwerkelijk "IJswee" kan bekijken.

Geen opmerkingen: