zondag 28 augustus 2022

Les Praeres


Nog meer dan de fantastische Vueltastart in Utrecht keek ik uit naar de bergetappe van vandaag van Villaviciosa naar Les Praeres.


In mei zijn we met Siebe en Ana naar de finish van de etappe op 750 meter hoogte gereden. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 13% was het in de auto al indrukwekkend genoeg. Vooral de stukken van 23 en 24% aan het slot hakken er aardig in.


We hebben daar toen heerlijk gewandeld in een werkelijk fantastische omgeving. Asturias is fantastisch mooi.

Maar dat heeft u op de televisie bij de Vuelta-etappes van gisteren en vandaag met eigen ogen kunnen zien. Op Les Praeres won de Zuid-Afrikaan Louis Meintjes zijn eerste etappe in een grote ronde.

Maar de grote winnaar was Remco Evenepoel. Deze jonge Belg haalde op de slotklim verwoestend uit en breidde zijn voorsprong in het algemeen klassement uit.

Ondanks het lekkere weer zat ik vrijwel de hele middag voor de buis. Het was namelijk een feest van herkenning.

Allereerst was daar de startplaats Villaviciosa, waar wij rondgewandeld hebben.

Er volgde een aantal pittige klimmen met daarbij de Alto de Fito. Ik kan u verzekeren, dat het daar schitterend is. Als u in Spanje het bord Mirador ziet, kunt u er van uit gaan, dat het een mooi uitkijkpunt is.

De volgende klim was de Alto de Llama. Daar heb ik zowel gewandeld als hardgelopen met het dal van de Piloña vrij diep beneden.



Vandaag zag het er op de televisie zo uit.

Tenslotte was er de omgeving van Nava. Daar heb ik gewandeld, hardgelopen en op een mountainbike gefietst.


De beklimming naar Les Praeres was tenslotte het sluitstuk van deze mooiste etappe in de Vuelta van dit jaar.
Bij Ploegleider had ik trouwens ook geen verkeerde dag. Met vandaag 108 punten en gisteren 123 waren de ritten in Asturias me gunstig gezind. Waar ik eergisteren nog op de 3444e plaats stond, sta ik nu op de 672e stek. Nog ver van de top, maar wel een reuzensprong.

Dat ik daardoor bijna de hele middag binnen zat, kon me niet deren. Nog nooit eerder scheen de zon in de zomer zoveel. Zelfs 1976 werd uit de recordboeken verdreven.

Geen opmerkingen: