dinsdag 7 juni 2022

Dauwtrappen met Hemelvaart

Na een goede nacht werd ik om kwart over 7 wakker. Ik las nog even wat en was meteen het bed uit, toen Ada het rolluik opentrok. Het was mistig weer.

Uit ervaring wist ik, dat je dan mystieke foto's kon maken.

Ik trok mijn sportkleding en hardloopschoenen aan en ging een kilometer of 4 lopen in de optrekkende mist.

Veiligheidshalve koos ik ervoor om over de onverharde paden tussen de weilanden door te gaan lopen.


Eerst liep ik de rechtervork uit tot ik niet meer kon.

Op diverse plekken maakte ik foto's.

Op de terugweg kwam ik buurman Pedro tegen. Hij was de kalveren aan het bijvoeren met krachtvoer.

Bij de splitsing aangekomen koos ik nu voor de linkervork, die zich 500 meter verder ook weer splitste. Deze vorken liep ik helemaal uit, tot ik niet meer verder kon.



Deze Hemelvaartsdag met traditioneel dauwtrappen kon niet beter beginnen.

Ik stuurde deze foto met koeien in de mist door naar Bas Warnink met de tekst "Atom corazon madre".

Niet veel later kreeg ik als antwoord: "Floyd Rosado."

Mijn antwoord was: "Si, si, señor!"
Terwijl de anderen aan het ontbijt zaten, douchte ik me. Siebe en Ana gingen aan het werk. In Spanje is Hemelvaartsdag een gewone werkdag.
Na de koffie en thee stapte ik op de fiets om bij Yebio in Nava boodschappen te doen. Heen reed ik over de gebruikelijke weg via Paraes en Orizon, terug via Villabona en langs het spoor. In totaal 10 kilometer fietsen.
Om een uur of 2 aten we pompoensoep, waarna we met de auto naar de bergen reden op deze zonnige dag. Via Nava en Pandu klommen we naar de Sierra de Peña Mayor.

Een smalle steile weg met veel haarspeldbochten leidde ons erheen. Op 28 augustus is hier de finish van de bergetappe in de Vuelta a España. Deze begint in Villaviciosa en eindigt in Les Praeres.

Waar het onverharde gedeelte van de slingerende weg begon, parkeerden we onze wagen en gingen wandelen in dit berggebied met vele vergezichten. Vanaf 750 meter hoogte keek je uit over het dal van de Piloña.

Tijdens de wandeling over het brede pad zagen we tal van bergen en af en toe steile ravijnen. Na een uur wandelen keerden we op 700 meter hoogte en klommen en daalden we terug op de heenweg.



Het begon te betrekken. Siebe kon dit goed uitleggen. De zon overdag warmt de bergen op, waardoor er verdamping komt, die op het eind van de dag zorgt voor bewolking en benevelde bergen.

We hadden de tijd genomen om foto's te maken van het berglandschap en de vele mooie bloemen.

We daalden rustig af op de steile bochtige weg met prachtige doorkijkjes. De rem van de wagen had het zwaar met stukken van 13% en meer.

Via een iets andere weg reden we naar Nava en vandaar naar huis.
Dries de Bondt had de sprintetappe in de Giro d'Italia gewonnen als beste van de vroege kopgroep op de dag, dat Joao Almeida wegens corona af moest stappen. Mijn derde toprenner. Deze Giro staat voor 333m.nl in het teken van de wet van Murphy.

Dat geldt verder niet voor deze Hemelvaart in Asturias. Het was een prachtige dag!

Geen opmerkingen: