woensdag 15 juni 2022

Nava

Rond een uur of 7 werden we wakker.

We ontbeten met Siebe, die na het ontbijt op deze mooie morgen de busreis van morgen tussen Oviedo en Irun voor ons reserveerde.

We gingen wat klussen doen. Ik zou een stuk grond omspitten, waar Ada nog wat koolplanten zou poten. Ik deed dat in mijn sportkleding, daar ik na het spitten nog een stukje wilde hardlopen.
In het gras stonden kleine rode bloemetjes, die op school steevast in een dictee zaten: guichelheil.
Na de koffie en thee in de serre liep ik naar het dichtstbijzijnde station. Dit was gelegen temidden van de weilanden met uitzicht op de bergen. Daar maakte ik een foto van de dienstregeling voor het voor het geval we morgen de trein naar Oviedo wilden nemen.

Na een rondje van 3 kilometer gelopen te hebben, pakte ik de mountainbike om naar Nava te fietsen. Daar deed ik bij Yebio wat boodschappen. 
Buiten gekomen zag ik, dat de kerk open was. Dat klinkt normaal, maar in Spanje zijn ze bijna altijd dicht. Naar oud katholiek gebruik stak in een kaarsje op, terwijl ik de kunstwerken in me opnam.


Katholieker krijg je het niet!!!

Even later begon ik aan de klim naar Paraes. Onderweg zag ik mooie bloemen langs de kant van de weg.

Ter hoogte van de kapel van Paraes werd ik geappt. Ada vroeg, of ik op deze laatste dag voor het vertrek iets lekkers bij de bakker wilde halen.


Ik daalde de 2 kilometer naar Nava en bij de panaria haalde ik 4 verschillende gebakjes.

Ik nam de gebruikelijke weg terug met als slot een extra slingertje, waarna ik me thuis ging douchen. Daarna knipte ik mijn nagels, zodat ik schoon aan tafel aan kon schuiven voor het middagmaal van 3 uur. Terwijl het buiten flink regende en de bliksem en de donder ook van de partij waren, aten we rijst met gemengde groente met een salade erbij, Als toetje waren er aardbeien.
We deden nog wat klusjes zoals de vaat. 
Nadat het een tijdje droog was geweest, kwam er weer een bui opzetten. 's Ochtends is het vaak mooi, 's middags regent het vaker. Als geheel hadden we echter prima vakantieweer.



We werden getrakteerd op een bijzondere regenboog. Veel vlakker dan je ze bij ons ziet.

Terwijl we in de serre thee dronken met de 4 gebakjes zei ik tegen Siebe en Ana: "Jullie wonen in een ansichtkaart!"

Na de thee gingen we een stukje wandelen langs de weilanden achter het huis. In de verte zag je een donkere wolk over de berg kruipen.

Vlak bij huis zaten we in een licht buitje. Asturias is erg groen. Regen, zonneschijn en hoge maar niet te hoge temperaturen. Hoe groeizaam wil je het hebben?

We aten tuinbonen met aardappels en wortels. Het was erg gezellig en we hebben veel gelachen op deze eerste woensdag in juni, waarop ik met de 18 kilometer fietsen deze vakantie op 110 kilometer klimmen en dalen uitkwam.

Geen opmerkingen: