donderdag 16 juni 2022

Terugreis

Na een goede nacht werden we 2 weken geleden om half 7 wakker. De slaap kwam niet meer. Ada las nog even verder in "Het zwijgen van Maria Zachea" van Judith Koelemeijer.

Ik werkte mijn pillen en druppels naar binnen en begon mijn rugzak alvast in te pakken en de vaatwasser uit te ruimen. We ontbeten en dronken koffie en thee met zijn vieren.

Om 12 uur onweerde het, maar de bui was overgetrokken, toen Siebe ons om half 1 naar station Nava bracht. Onweer verwacht je niet naeen mistig begin van de dag.

Om13.02 zou onze trein vertrekken, maar die kwam pas om 13.20 opdagen. Tot overmaat van ramp kwam de conducteur na een oponthoud tussen de weilanden meedelen, dat we in Pola de Siero allemaal over moesten stappen. Zo was alle rek uit ons schema. We konden ons niet veroorloven om in Oviedo de bus te missen. 
Ik kreeg al visioenen van de gemiste trein in Palencia! Gelukkig konden we in Pola de Siero het spoor oversteken en vertrok de trein zodra we er in zaten. Om half 3 kwamen we aan in Oviedo, waar we naar het busstation liepen. Daar aten we een broodje ham/kaassoufflé en een ijsje, waarna we de snelbus naar Irun van half 4 hadden.

Bij de stops in Santander, Bilbao en San Sebastian strekten we even onze benen. Ada begon in "Het Petrus mysterie" van Jeroen Windmeijer, terwijl ik verder las in "Vrijheid" van Imogen Kealey.

Om kwart over 9 waren we in Irun, waar we net als op de heenreis werden getrakteerd op een regenbui. Dit keer met bliksemflitsen. Onder de bomen en luifels wisten we het aardig droog te houden. 

Om kwart voor 10 kwamen we aan in "Hotel Aitana", waar we net als op de heenreis kamer 107 in "Pension Europa" kregen toegewezen.
In het hotel aten we een warme salade met geitenkaas met een Voll Damm erbij. Het smaakte ons goed.
De volgende ochtend werden we om 5 uur wakker van de eerste trein.

De slaap wilde niet meer komen. Om kwart over 6 ging ik het bed uit om me te douchen. Ada volgde mijn voorbeeld.

Om 7 uur ontbeten we in "Hotel Aitana", waarna we onze spullen ophaalden in "Pension Europa". Bepakt en bezakt wandelden we Frankrijk binnen.

In Hendaye bleek, dat we een trein eerder naar Dax konden nemen. Dit boemeltje stopte bij ieder station. Desondanks hadden we genoeg tijd om fruit te kopen, waarna we in het zonnetje cappuccino en chocolademelk dronken, voordat we om half 1 de TGV naar Gare Montparnasse hadden.

Ik las "Vrijheid" uit, terwijl Ada aardig vorderde in "Het Petrus mysterie". In Parijs hadden we een overvolle metro naar Gare du Nord. We hadden tijd genoeg om 2 stokbrood met mozzorella en vis te kopen, voor we in de TGV naar Amsterdam stapten.

Deze vertrok om 17.25 met vervoerder 1184. In Rotterdam en NOI stapten we over, waarna we om half 10 terug waren van onze reis naar Asturias.

Geen opmerkingen: