zondag 3 december 2023

Overige talen


Ik heb mijn hele leven in de Openbare Bibliotheek gewerkt en daar had je de rubriek Overige talen. Dat leek me een leuk thema voor een persoonlijke keuze van muzikale pareltjes, die niet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits gezongen zijn. Ik ben me er van bewust, dat verreweg de meeste gekozen liedjes de Top 2000 niet zullen halen. Maar goed, via mijn blog kan ik deze liedjes toch aan de vergetelheid ontrukken.

We beginnen met Scandinavische muziek.
Wardruna                     Vardlokk

Benny Anderson            Klinga mina klockor

Helen Sjöholm              Gabriella's song

Folkstow                        Ramund


Edward Grieg              Solveigs sang

Latijn
Ougenweide                       Totus Floreo

Carl Orff                           O Fortuna

Bovenstaande liederen heb ik zelf meermaals gezongen.
Karl Jenkins                    Adiemus

Spaans, inclusief mijn geliefde Asturias.
Ariel Ramirez                  Los Pastores

Ook dit lied heb ik in een koor gezongen. Een bijzonderheid was, dat dit lied in de Leidse IJshal werd gedraaid bij de 1000 rondjes van Leiden, die ik op 13 december 2015 gezamenlijk winnend afsloot.

Mecano                              Hijo de la Luna

Hevia                              Businde Reel

Italiaans
Matia Bazar                     Ti Sento

Keltische talen
Kate Bush                              Mná na hÉireann

Ys                                      Ar Gohoni

Alan Stivell                          Son ar Chistr

Alan Stivell                        Maro ma Mestrez

Alan Stivell                                Tri Martalod

Alan Stivell                                Tha Mi Sgith
Alan Stivell                                   Metig

Alan Stivell                                    Suite Sudarmoricaine
Clannad                                      Téir Abhaile Riú

Clannad                                        An Tull

Clannad                                        Mo Mháire

Clann Mhic Ruarí                          Dúlamán

The Bothy Band                             Fionnghuala

The Bothy Band                            Thiochfaidh An Samhradh
Cran                                              Táimse 'n Arrears

Frysk
Twarres                                      Wêr Bisto

Twarres                                         Do

Nynke Laverman                          Seis oere thús

De Kast                                         In Nije Dei

Irolt                                                 Kattekwae
Ja, en wat zou Fryslân zijn zonder reedriden en de Alvestêdetocht? De laatste 4 liederen gaan hier over.
Irolt                                          Adam Hurdrider

Syb van der Ploeg                      Ea komt er wer

De Kast                                    De hel foarby

En als alles goed gaat eindig je op de Bonkefeart.

Geen opmerkingen: