dinsdag 22 oktober 2013

Recordwarm of pilonnen op het ijs

Het was vandaag uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar. In Noord-Limburg werd het dagrecord voor 22 oktober gebroken. Het werd 23 graden Celsius.
Deze warmte had zijn weerslag op de ijsbanen in Nederland. De Jaap Edenbaan in Amsterdam kondigde zelfs aan, dat ze morgen dicht zouden gaan, omdat ze met deze temperaturen geen goed ijs konden produceren.
In de Leidse IJshal hadden we hier geen last van. Er ligt vrijwel altijd goed ijs. Vanavond was dat ook het geval, al reed het zwaarder dan normaal. Na de dweil bleef het ijs drie kwartier nat, hetgeen niet gebruikelijk is. En wat al helemaal ongebruikelijk is, waren de pilonnen, die op het rechte eind op een paar plaatsen neergezet werden. De laatste keer, dat ik het gezien heb, was bij de 1000 rondjes van Leiden in december vorig jaar.
Het was behoorlijk druk vanavond, maar gelukkig niet zo druk, dat we last hadden van de pilonnen. Je moest wel constant goed opletten, dat je goed uitkwam met je slag, dus net voor of net na deze obstakels afzetten.
Er reed een man of 50 op de buitenring. Constant werden er groepjes gevormd van wisselende samenstelling, die het peloton en soms zelfs 2 pelotons dubbelden. Het vergde, door de pilonnen, meer aandacht dan normaal. Maar doordat de pelotons uit allemaal goede schaatsers bestonden, ging alles probleemloos.
Mart Moraal was voor het eerst dit seizoen weer aanwezig op de dinsdagavond en dat was te merken aan het tempo van de snelste groep. Deze lag meteen een paar kilometer hoger dan de afgelopen weken.
Aan het eind van een uur buffelen reed ik voor het eerst dit seizoen achter Wierd Wagenmakers, die een minuut of 10 mooi ging schaatsen. Door in zijn slag te rijden probeer ik mijn eigen techniek te verbeteren.
Aan het eind van de anderhalf uur schaatsen gaf ik aan een tweetal andere schaatsers aanwijzingen, hoe ze zichzelf kunnen verbeteren door meer zijwaarts af te zetten. De pilonnen stonden er nog steeds op deze recordwarme dag.

Thuis gekomen van een avond heerlijk schaatsen kreeg ik de staart mee van de Champions League. Gezien de eindstand moet ik als Ajax-fan mijn verlies ruiterlijk toegeven: Celtic had meer noten op zijn zang!

Geen opmerkingen: