woensdag 1 november 2017

Willem van der Laan

Zo'n 38 jaar kom ik in de Leidse IJshal en al die tijd kom ik Hoogmadenaar Willem van der Laan zeer regelmatig tegen als collega-schaatser. Sinds kort is hij ook collega-schrijver.
Niet zo lang geleden verscheen "Spoordood", een thriller, waarin uitbuiting en een dubbele moord centraal staan. De aanleg van de HSL inspireerde hem, toen hij als secretaris van een milieugroep tegen de aantasting van het Groene Hart een aantal technische rondleidingen kreeg. De schaarse bouwverlichting en de taalproblemen op de werkvloer zorgde voor een macabere sfeer. Zodoende nam hij 8 jaar geleden de pen op en begon hij aan "Spoordood".
Uiteraard wens ik mijn collega-schrijver veel succes toe met zijn pennenvruchten. Zelf heeft de omgeving van Hoogmade mij ook in hoge mate geïnspireerd.
Wellicht wil de jeugdtrainer van Kai Verbij zijn schaatsverhalen ook eens op schrift zetten. Schaatsen op natuurijs in oktober is een belevenis, die niet iedereen heeft meegemaakt....

Geen opmerkingen: