donderdag 11 maart 2021

Van "Riders on the storm" naar "Radar love"

Vanmorgen fietste ik met de wind in de rug naar Leiden Centraal, waar ik om 11 uur met Walter Boon had afgesproken om samen naar De Uithof te reizen.

Bij de Haagse kunstijsbaan aangekomen mochten we niet in de lange coronatoegangstent wachten, daar men geen enkel risico wilde nemen. In mijn ogen was dit niet nodig, daar de wind er aan de andere zijde makkelijk uit kon.
Met ruim 100 kinderen van een Haagse middelbare school mochten we om 12 uur naar binnen. We hoefden niet naar de lange zijde aan  de overkant om onze schaatsen aan te trekken. Om kwart over 12 konden we beginnen als "Riders in the storm".

Het was een uitmuntende training voor het schaatsen op natuurijs. Je kon zowel het schaatsen met meewind en tegenwind goed oefenen. En dat deed ik ook. De baan bleef door de harde wind de hele tijd nat. Zodoende bleef het 75 minuten goed glijden.
Halverwege besloot ik een jonge vrouw, die gelijk met mij op het ijs gestapt was, een paar aanwijzingen te geven: de clownsstap en het niet trappen, maar duwen.

Het bleek een snelle leerling, want ze pakte beide technische tips snel op. Na een zevental rondjes hierop getraind te hebben, nam ik de kop en in mijn slipstream schaatste ze mee. Geruisloos. Na een rondje of 10 keek ik om, want ik dacht, dat ik haar gelost had. Ze reed heel stilletjes achter me aan, een teken, dat ze niet meer met haar punten afzette!
Zo reden we 25 rondjes geruisloos in weer en wind. De vrouw kon moeiteloos de 10 kilometer schaatsen, sneller dan in de eerste helft van de training. Dat is het leuke van het schaatsen. Met een kleine verbetering van de techniek kun je sneller gaan schaatsen.
Met Walter reisde ik naar Leiden terug. Op weg naar huis had ik de wind nu pal tegen.
Thuisgekomen sleep ik eerst mijn schaatsen. Door de op het ijs gewaaide boombladeren waren de ijzers aardig bot geworden. Daarna douchte ik me.

Om kwart over 5 klonk uit de radio "Radar love", een eerbetoon aan George Kooymans, die vandaag zijn 73e verjaardag viert. Deze grootste hit van "The Golden Earring" werd in het hele land op dat moment gedraaid om de gitarist van deze Haagse rockband een hart onder de riem te steken, nu bij hem ALS is vastgesteld.
Een toepasselijke afsluiting van een stormrit op de Haagse ijsbaan.