dinsdag 16 maart 2021

100 ronden rijders

Op De Uithof rijdt een groep schaatsers ronde, die zich de "100 ronden rijders" noemen. Op de Vogelplas schaatsen ze ook wel eens, maar ik betwijfel, of ze daar ook tot 100 rondjes komen.

Vanmorgen reisde ik met Elfstedenmaat Frits van Huis weer naar De Uithof toe. Ik werd weer opgepikt bij café "Cronesteyn", waar ik mijn fiets stalde.

In Den Haag aangekomen betraden we de kunstijsbaan. In de toegangshal was een stembureau. Met eigen ogen kon ik aanschouwen, dat het daar niet echt druk was. Stil is daar een beter woord voor.

Op het ijs was het de gebruikelijke drukte van zo'n 150 schaatsers. Je had zo voldoende ruimte om op anderhalve meter van elkaar te schaatsen, terwijl het toch gezellig druk was.
Net als vorige week wilde ik de 100 rondjes vol maken. Ik had al snel de juiste snelheid te pakken. Het was een kwestie van deze vasthouden. Dat klinkt makkelijker dan het is, want probeer maar eens om anderhalf uur in hetzelfde tempo te schaatsen.

En laat dat nu net mijn sterkste troef zijn zoals blijkt uit dit filmpje, dat één van mijn dochters heeft gemaakt. Ik kan heel lang in een gelijkmatig tempo schaatsen. Dat deed ik vanmorgen ook en precies binnen de 90 minuten voltooide ik het gestelde doel. Ik werd zo één van de 100 ronden rijders.

Met een tevreden gevoel verlieten Frits en ik De Uithof. Vanaf café "Cronesteyn" fietste ik naar het huis van mijn schoonouders. Samen met mijn vrouw en haar vader maakten we in de miezerregen een ommetje. 

Halverwege maart gaven de narcissen en sneeuwklokjes aan, dat het ondanks het nog niet zo warme weer toch echt lente is.

Geen opmerkingen: