zaterdag 16 oktober 2021

Vrijdagmiddagtrainingen

De Australische popgroep "The Easybeats" zong er in de jaren '60 al over: "Monday I got friday on my mind".

Als schaatstrainer heeft vrijdag ook mijn speciale aandacht. Dan geef ik in het najaar namelijk 2 uur achtereen schaatsles in de Leidse IJshal. Allereerst voor de Buitenschoolse sport en na een kwartier pauze voor mijn eigen club IJVL.
Het voordeel ervan is, dat je een les slechts eenmaal hoeft voor te bereiden. De groepen zijn qua niveau gelijk. Toch wijken in de praktijk de trainingen van elkaar af. Je hebt, zeker in het begin van het seizoen, met kinderen te maken met uiteenlopende vaardigheden.
Daarbij is niet het uitgeschreven trainingsschema leidend, maar de vraag: "Wat hebben de kinderen nodig?"
Zo kreeg ik gisteren de vraag voorgelegd: "Hoe kun je remmen?"

Deze oefening had ik gepland voor een volgende les, maar als er behoefte is om deze oefening onder de knie te krijgen, haal ik deze oefening naar voren. Daar een les niet langer duurt, hield dat meteen in, dat ik een andere oefening moest laten vallen. Dit is slechts één voorbeeld. Iedere week heb ik er wel een of een paar.

Zo krijg je via één trainingsschama uit de eenheid een verscheidenheid. En dat is maar goed ook.
"The Doors" hadden dat een halve eeuw geleden al door: "Variety is the spice of life".

Geen opmerkingen: