donderdag 24 februari 2022

Eisstockschiessen in plaats van gericht schieten

Onverwachts komt het niet, maar vannacht begon de invasie van het Russische leger in de Oekraïne daadwerkelijk. Tsaar Vladimir begon aan zijn vredesmissie.

Deze macho maakt zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag.

Hopelijk krijgt hij zijn trekken thuis nu hij de eerste oorlog tussen Europese landen sinds de Tweede Wereldoorlog is begonnen.

Poetin ontpopte zich ten langen leste als the Great Dictator.

Ruim een eeuw geleden was Raspoetin een grote intrigant, nu Poetin.

Met het slechte nieuws uit het oosten van Europa fietsten mijn vrouw en ik naar de Leidse IJshal, waar ik met een peloton van 20 "Krasse knarren" de carnavalseditie van de gebruikelijke piramide reed, terwijl mijn vrouw in de inrijbaan een uur lang schaatste.
We begonnen de piramide met stappen van 5 rondjes omhoog tot de 25 rondjes. Daar dit de laatste training voor carnaval was, hield ik ook rekening met dit volksfeest, dat in Leiden niet groots gevierd wordt. Wij hebben 3 oktober!

Het getal, dat onlosmakelijk aan carnaval verbonden is, is 11. We stapten van 25 rondjes moeiteloos over op 11 rondjes, daarna 10, 9, 8 en zo telkens eentje minder.

Normaal gesproken wordt je bij het schaatsen aangemoedigd door een dweilorkest, wij kwamen aan de 2 rondjes en de laatste ronde niet toe daar de buitenbaan gedweild moest worden. Deze training kwam zo tot een verrassend slot, maar dat past ook weer bij carnaval.

Vanmiddag mocht ik voor de tweede maal naar de Vondellaan fietsen, daar ik met Frans Overvliet een clinic Eisstockschiessen mocht geven. Het personeelsuitje van medewerkers van de universiteit was heel gezellig en er kwamen geregeld lachsalvo's. Eisstockschiessen in plaats van gericht schieten.

Maar laten we niet denken, dat deze oorlog gesteund wordt door alle Russen. Er wordt op diverse plaatsen al geprotesteerd tegen deze oorlog.

Ruim 1500 mensen zijn gearresteerd. Er is veel moed voor nodig om dat in Poetins politiestaat te doen!

John Lennon zong het ruim een halve eeuw geleden al: "Give peace a chance"!

Geen opmerkingen: