donderdag 17 februari 2022

Van Oegstgeest naar Curling

Gisteren kon ik in de harde wind tweemaal naar de Vondellaan fietsen. De eerste keer betrof de laatste schaatsles voor de kinderen uit Oegstgeest in de Leidse IJshal. Kennelijk had omikron flink huisgehouden in Oegstgeest, want van de 12 kinderen uit mijn groep waren er maar 6 aanwezig.

Natuurlijk hoopte ik, dat er dubbel zoveel kinderen aanwezig zouden zijn, maar als trainer moet je je niet druk maken om wie er niet zijn, maar je juist richten op degenen, die er wel zijn.

Er werd van mijn plan om met stokken de schaatsoefeningen uit te voeren vakkundig een stokje gestoken. Voor mijn neus werden de lange stokken weggekaapt door andere trainers, zodat slechts één stok resteerde.

Ieder kind mocht een rondje met mij rijden met beiden aan één zijde van de stok. Al rijdend moesten de kinderen er onderdoor. Daar wij dat ook deden, moesten de andere kinderen langer diep zitten.
Met kleine pilonnen op hun rug reden ze kinderen een rondje, waarna zij de pilon als een curlingsteen vooruit moesten schuiven en er dan wijdbeens overheen glijden en deze op het laatste moment van het ijs pakken. 
We reden met alle kinderen een kwartier rechtsom, waarna we op de binnenbaan tweelingtikkertje deden. Met rode konen verlieten de kinderen het ijs.

Bij het verlaten van de IJshal kregen ze een door de Sligro geschonken oranje ijsje. Mijn taak was het om de kinderen er op te wijzen. Dat deed ik met de woorden: "Alleen als je het warm hebt, mag je een ijsje!"

Na thuis macaroni gegeten te hebben stapte ik wederom op de fiets. Nu voor een vergadering voor een curlingevenement in de Leidse IJshal. Dit stond in maart 2020 al op het programma, maar er kwam een virus, dat de boel in de war schopte....

Eindelijk, twee jaar later, ziet het er naar uit, dat dit evenement met zowel Eisstockschiessen als met het officiële curling door zal gaan. We hoeven er geen reclame voor te maken. Vrijwel alle deelnemers, die zich 24 maanden geleden hadden aangemeld, hebben dat wederom gedaan.

De eerste deelnemer, die zich meldde was Pieter Breughel de Oude.

Geen opmerkingen: