dinsdag 26 augustus 2014

Staré Mesto

De eerste normale nacht na 2 korte. Rond 7 uur las ik "De verrekijker" van Kees van Kooten uit, terwijl Ada nog lag te doezelen.

We douchten ons voor we bij de tent ontbeten. Het beloofde een warme dag te worden. De kleren, die we gewassen hadden, legden we te drogen in de tent en om 9 uur fietsten we langs de Moldau naar het centrum van Praha.
Er werd op zondag gewoon aan de weg gewerkt en ook bouwvakkers waren druk in de weer. De weg was iets langer, ruim 9 kilometer. Bij de vele rondvaartboten moesten we een kilometer over de kasseien. Niet echt een zondags plezierritje. Vlak bij de Manesuvbrug zetten we de fietsen vast aan een boom in het parkje.

Vandaag zouden we de Staré Mesto, de oude stad, uitkammen. Om te beginnen wandelden we naar het Tourist Information op Staromesta Nam, waar we een handige kaart van Praag kregen. Op het plein stond een groot standbeeld van Jan Hus, de voorloper van Maarten Luther, die op de brandstapel zou eindigen.

Op een terras aan dit plein namen we koffie en warme chocolademelk, waarna we een wandeling gingen maken door Josefov, de voormalige Joodse wijk.

Over de Parizska, een boulevard met statige winkels, zoals je die ook in Parijs zou verwachten, liepen we naar de oude synagoge toe en kuierden zo veel mogelijk in de schaduw langs het historisch erfgoed van de Joodse gemeenschap in Praag, zoals de oude Joodse begraafplaats.

Rond het middaguur slenterden we door wat winkelstraten om een lunch bij elkaar te scharrelen.

In een natuurvoedingswinkel kochten we wat broodjes, die we aan de Moldau wilden nuttigen met de vers geperste sinaasappelsap. Doordat alles in Praag rond loopt, kwamen we op een andere plek uit dan we gepland hadden.

Zo kwamen we langs restaurant "Svejk", genoemd naar de beroemde hoofdpersoon uit "De lotgevallen van de brave soldaat Svejk" van Jaroslav Hasek.

Als goed bibliothecaris wist ik: daar wilde ik eten!

Dat deden we ook, maar nu nog even niet. Op een bank in de schaduw vlak bij de Betlemska kapla aten we onze broodjes om gelaafd onze tocht te vervolgen langs het Nationale Theater.

Daar liepen we via een brug naar het Slovansky-eiland in de Moldau.

Hier liepen we een rondje om langs de oever van de rivier door te wandelen naar de Karelsbrug.

Daar begonnen we aan een andere wandeling door Staré Mesto.

Eerst wierpen we een blik in de Barokke Sint Franciscuskerk. Hoe katholiek wil je het hebben?

De tocht ging verder door het Klementium, een gebouw met 5 hoven, waar de Nationale Bibliotheek naast andere instellingen is gevestigd.

Langs het raadhuis kwamen we bij de tweede kerk, die we bezichtigden: de Sint Salvator.

Een straat verderop kochten we ansichtkaarten en postzegels. Op het terras van een vrij chique restaurant schreven we deze bij een grapefruitsap en een bier. Een half uur later en 200 kroon lichter wandelden we met een niet gepland rondje naar het Nam. Republiky.

Onder de Kruittoren door kwamen we uit bij het ultieme Jugendstilgebouw, dat in de volksmond het "Repre" genoemd wordt. Onder andere Alfons Mucha heeft meegewerkt aan de aankleding van dit prachtige gebouw.

In het restaurant namen we een cappuccino en een glas melk. Via de winkelstraat Celetna , waar we weer 5000 kroon pinden, kuierden we terug naar het Staromeska Nam. Daar keken we nog even naar de vele fraaie gebouwen rondom het standbeeld van Jan Hus.

Om 6 uur aanschouwden we het klokkenwerk van het oude raadhuis.

We liepen door naar restaurant "Svejk", waar we de typisch Tsjechische keuken tot ons namen: aardappelsoep en goelash. Terwijl wij op het overdekte terras aten, kletterde de regen op de grote parasol. Tussendoor hoorde je de donder af en toe rollen.
Tijdens het eten kwam iets anders naar voren, wat typisch Tsjechisch is: zodra een bord of glas leeg is, wordt het weggehaald, eventueel met de vraag, of je nog wat wilde.
Na het ijstoetje liepen we in de regen naar de fietsen toe. Daar gekomen was het inmiddels droog, maar gezien de dreigende luchten kozen we ervoor om in de schemering de kortste weg te nemen.

We beklommen lopend de zeer steile helling weer en via 2 parken reden we terug naar camping "Sokol Troja".

De kilometerteller stond op 13 kilometer, waarmee het gemiddelde van de vakantie fors daalde op deze wandeletappe in prachtig Praag.