zaterdag 4 april 2020

Korte broekenloop

Terwijl ik de slaap der rechtvaardigen sliep, vroor het zowaar licht.
Op klomphoogte nog iets meer.
Als je deze temperatuurkaarten ziet, dan verwacht je niet, dat er een heerlijke middagtemperatuur op zou volgen. Maar dat gebeurde toch.
Zulke temperatuurverschillen zie je niet elke dag. Een verschil tussen dag en nacht van 15 graden is veel. Met mijn Fryslân-muts op reed ik vanmorgen naar de Zeemanlaan om bij de Bierwinkel de voorraad aan te vullen. Als je onverhoopt niet naar buiten zou mogen, dan kun je maar beter voldoende in huis hebben.
Ada was naar "De Helianth" gegaan om boodschappen te halen voor haar ouders. Zij bracht de boodschappen ook weg, terwijl ik mijn loop van 10 kilometer afwerkte. Voor het eerst dit jaar in korte broek, want het was al behoorlijk warm.
Het was weer rustig op mijn inmiddels vaste loop van driemaal op en neer over de stille weg. In de weilanden zag ik een reiger, een paar ganzen, eksters, kraaien en een kievit. Ik kwam 4 auto's tegen, een tweetal fietsers en een vrouw, die haar honden uitliet. Bij de laatste omloop was er een witte hond, die zichzelf uitliet. Luid blaffend kwam hij op mij af.
Daar wij in mijn jeugd altijd honden gehad, een aantal jaren zelfs 4, wist ik, dat je niet door moest lopen, maar je juist om moet draaien en de hond aankijken. Als je doorloopt denkt de hond, dat je voor hem vlucht. Dan zullen ze je eerder pakken.
Na 10 kilometer in het lentezonnetje gelopen te hebben, douchte ik mij thuis. Op goed geluk uiteraard.
Daarna maakte ik de lunchpakketten klaar en fietste ik naar de volkstuin, waar mijn vrouw aan het werk was. Tijdens de lunch genoten we van de botanische tulpen met een bij erop.


Terwijl Ada bezig was om het tegelpad wat op te hogen, knipte ik een flinke stapel takken. Gezeten in het lentezonnetje is dat geen straf. Na de planten in de tuin en in de kas water gegeven te hebben, fietsten we om 5 uur naar huis. We zijn lekker buiten geweest, terwijl we bijna niemand tegen gekomen zijn. Zo werkt de intelligente lockdown optimaal.

Geen opmerkingen: