dinsdag 13 oktober 2020

Vraagtekens

Na de uitgelekte aankondiging van het schrappen van teamsporten voor volwassenen, fietste ik vanmorgen naar de Vondellaan toe, waar ik bij de Leidse IJshal bestookt werd met vragen door de opgekomen "Krasse knarren".

De meest gestelde vraag was: "Is dit de laatste training van de "Krasse knarren"?
Mij lijkt het niet. We reden met 20 man rond op een oppervlak van een voetbalveld. Wij rijden geen wedstrijden en bij mijn weten is het trainen nog steeds toegestaan. Schaatsen is bovendien geen teamsport, maar een individuele sport.

Een groot deel van de gebruikers van de Leidse IJshal is jeugd onder de 18 jaar en zij mogen wel trainen, ook al zijn voor hen de wedstrijden ook verboden. 

Dit mag doorgaan en hopelijk het schaatsen voor kinderen in de Herfstvakantie ook.
Het bestuur van de Leidse IJshal staat voor een duivels dilemma. Met minder mensen op de baan betekent dit verlies lijden. Een week ijs koelen kost immers € 5000,-. De aangekondigde maatregelen gelden voor 2 weken. Het kan dus zijn, dat over 2 weken weer meer mag.
Een gewone sporthal sluit gewoon de deuren en kan over 2 weken weer gewoon open. Bij een ijsbaan ligt dat toch een tikkeltje anders. Als je de koelinstallatie uitzet, ben je daarna weer 2 weken bezig om een nieuwe ijsvloer aan te leggen. Als vrijwilliger weet ik daar alles van.
Als je dan weer op mag starten, ben je zo weer 2 weken verder en heb je een maand aan schaatsplezier verloren. Ik ben geen bestuurslid maar slechts vrijwilliger, maar als ik het bestuur mag adviseren, dan zeg ik: "Neem nu je verlies en probeer overeind te houden, wat je overeind houden mag. Hou de IJshal dus open, ook al zal het met minder mensen zijn dan gehoopt."
Deze oude rot reed vandaag met 20 "Krasse knarren" gewoon de piramide van 125 rondjes. We konden bij een oppervlak van 77 bij 40 meter met gemak de anderhalve meter afstand van elkaar houden. Het ijs was goed glad en gleed lekker. Ik kan in Leiden heel wat plekken aanwijzen, waarop een kleiner oppervlak meer mensen bij elkaar komen.Het is algemeen bekend, en iedere medicus zal dat beamen, dat sporten de gezondheid bevordert en de weerstand tegen infecties, waaronder ook corona, vergroot. Wat dat aangaat geven de "Krasse knarren" het goede voorbeeld. Vooralsnog ga ik er van uit, dat we met dit aantal schaatsers donderdag op het gladde Leidse ijs weer mogen werken aan een goede gezondheid.

Geen opmerkingen: