zondag 18 oktober 2020

Vuelta a España en Giro d'Italia

Als sportliefhebber beleven we dit jaar een bijzonder jaar. Het is letterlijk hollen of stilstaan. Vooral nu het hele wielerseizoen in 3 maanden gepropt wordt. 


De Giro d'Italia gaat aan de slotweek beginnen, terwijl de Vuelta a España over 2 dagen van start gaat. En als klap op de vuurpijl werd vandaag een spannende editie van de Ronde van Vlaanderen verreden, waarbij Mathieu van der Poel ( Nederlandse vader, Franse moeder) zijn eeuwige rivaal Wout van Aert (Nederlandse vader, Vlaamse moeder) met miniem verschil versloeg.
Door al deze wedstrijden in korte tijd is het voor deelnemers aan Ploegleider van het jaar deze week een snelkookpan. De ploeg voor de Ronde van Spanje moet namelijk samengesteld worden, terwijl de Ronde van Italië nog bezig is.

In de Race door de Laars ben ik met een aardige opmars bezig, ondanks het uitvallen van Geraint Thomas, Simon Yates en Aleksander Vlasov ben ik met 1215 punten gestegen naar de 289 plaats van de 4794 deelnemers. In het jaarklassement klom ik naar de 238e stek.
Dat heb ik voornamelijk te danken aan een dubbele wissel op het laatste moment. Ik ruilde Steven Kruiswijk en een laagvlieger in voor Wilco Kelderman en Joao Almeida, de nummers 1 en 2 van het algemeen klassement. Een gouden wissel!

In de Vuelta hoop ik deze stijgende lijn door te trekken. Daarvoor heb ik een paar bekende renners aangetrokken, die al vaker voor me reden: Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Alex Aranburu. De Sloveen verloor in de klimtijdrit het geel en werd tweede, de Limburger reed een tijdrit zoals in zijn beste jaren, terwijl de Spanjaard een goede klimmer is. De Rus Aleksander Vlasov krijgt na zijn vroege opstappen in Italië een herkansing. Hij won het jongerenklassement in de Tirreno-Adriatico. Een concurrent voor dat klassement is de Spanjaard Enric Mas. 
Het basisteam wordt gecompleteerd door de jonge Italiaan Andrea Bagioli, de Franse klimmer Nans Peters, winnaar van een Touretappe, en de Nederlander Jetse Bol.

Vorig jaar heb ik misgegokt door deze aanvaller ten onrechte niet in 333m.nl op te nemen.
Bij de reserves heb ik 3 sprinters geselecteerd: de Belg Jasper Philipsen, de Spanjaard Jon Aberasturi en de Nieuw-Zeelander Dion Smith. Pas in de vierde etappe krijgen deze rappe mannen een kans. De andere reserves zijn de Portugees Rui Costa, die in 2013 Wereldkampioen was, en de jonge Deen Jonas Vingegaard.

Mijn speciale belangstelling hebben de 11e en 12e etappe door het wonderschone Asturias.

Hier heb je wel klimmersbenen nodig!
Helemaal op de Angrilu.
Je moet als het ware klimmen naar de maan.

Geen opmerkingen: