dinsdag 25 augustus 2020

Ploegleider

Net als andere jaren ga ik met open vizier de strijd met andere wielerkenners aan in Ploegleider. Dat doe ik eveneens onder de naam Leidse IJshal en met de teamnaam 333m.nl. Daar de strijd voor een 333-meterbaan in Leiden niet gelukt is en het hopelijk een nieuwe 250-meterbaan gaat worden, blijft 333m.nl een Geuzennaam. 


Met een Geuzennaam kun je in de Sleutelstad wel aankomen!
Het parcours is voor klimmers gemaakt met slecht een klimtijdrit en betrekkelijk weinig sprintetappes. De nadruk ligt derhalve voor mij bij de klassementsrenners en de klimmers.
De enige wedstrijd, waar de meeste matadoren aan de start verschenen, was het Criterium du Dauphiné. Door valpartijen op de voorlaatste dag klassement ziet het algemeen er ietwat vertekend uit, maar diverse afgestapte renners hebben laten zien, dat zij goed in vorm zijn.
De klassementsrenners, die ik heb uitgekozen zijn Primoz Roglic, winnaar van de Vuelta in 2019, Egan Bernal, die de Tour van 2019 op zijn naam schreef en Tadej Pogacar, de nummer 3 van de Ronde van Spanje van vorig jaar. Van de 100 punten heb ik er al 58 gebruikt. Uit de vertekende Top-10 van de Dauphiné heb ik winnaar Daniel Martinez, nummer 3 Guillaume Martin, Lennard Kämna en Sepp Kuss aangetrokken, stuk voor stuk goede klimmers.

Met de 22 punten van dit kwartet zit ik al op 80 punten. Met de winnaar van de groene trui, Wout van Aert, ben ik nog 7 punten hoger uitgekomen. Voor de sprints is dit mijn kopman.
Met nog 13 punten resterend keek ik naar goedkope renners, die toch goed gereden hebben: David de la Cruz, winnaar van het puntenklassement  en  Sebastien Reichenbach en Kenny Elissonde. Het duo, dat in de Top-16 gereden heeft, kost 11 punten. Resteren nog 2 punten voor 2 renners. De eerste was Harold Tejada, die 6e werd in de Mont Ventoux Dénivelé Challence.
De Nederlandse eer in 333m.nl wordt hoog gehouden door debutant Joris Nieuwenhuis. Wie weet komt hij met 3 derde plaatsen terug naar Nederland.

Door de voor alle renners verre van ideale voorbereiding zou de Tour de France wel eens een knotsgekke editie kunnen worden. Maar één ding is zeker: de renners moeten heel vaak "nar boave".

Geen opmerkingen: