donderdag 8 oktober 2020

Discipline

Je kunt een hoop van mij zeggen, maar niet, dat het er onder mijn leiding altijd gedisciplineerd aan toe gaat. Hoewel ik een behoorlijke dosis zelfdiscipline heb, valt het opleggen van discipline aan anderen mij zwaar.
Of zoals iemand ooit tegen mij zei: "Jij bent niet streng!"

Dat was niet zo in de in totaal 23 jaar, dat ik filiaalhoofd was in de bibliotheken van Leiden en Katwijk, dat is niet zo bij mijn schaatslessen en ook niet bij de "Krasse knarren". Met gemoedelijkheid kom je ook een heel eind.
Desondanks ging het er voor de tweede keer op rij heel gedisciplineerd aan toe bij de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal. Tot nu toe kan ik zeggen: het hele seizoen!

Deels kan het te maken hebben met het feit, dat de opkomst dit jaar nog niet zo hoog is. Vanmorgen reden we met een peloton met 11 schaatsers en reed er een kwartet "losse" schaatsers rond.
De oorzaak laat zich raden: Corona.
Iemand, die er vandaag voor het eerst weer bij was, zei dat hij er ook bang voor was.
Ik antwoordde: "Vermoedelijk zijn er afgelopen winter al diverse schaatsers geweest, die het gehad hebben. Vorig jaar januari waren er 2 "Krasse knarren", die longontsteking hebben gehad en een ander is achteraf positief getest op Covid-19 in de Krokusvakantie, dus nog voor de eerste patiënt in Nederland gesignaleerd was."
"Ik heb in januari ook longontsteking gehad", kreeg ik toen te horen.

Nog een erbij. Mijn vermoeden, dat in januari corona al rondwaarde in de Leidse IJshal, werd hierdoor bevestigd. Een zus van me was begin januari ook ziek geworden na een Oudejaarsborrel, waarop ook Chinezen aanwezig waren. Kortom, corona was al veel eerder in Nederland aanwezig, maar toen wist nog niemand, dat het corona was.

Zelf was ik in die tijd ook snipverkouden. Achteraf verklaart dit alles de knip in de opkomst van de "Krasse knarren" vorig seizoen. Tot de Kerstvakantie was de opkomst hoog, daarna veel lager.

Dit seizoen is de opkomst in de eerste week dus de helft lager dan vorig jaar rond deze tijd. Dan is het wel makkelijker om gedisciplineerd over te komen....

Geen opmerkingen: