zaterdag 6 februari 2021

George Kooymans


Gisteren werd bekend, dat "The Golden Earring" niet meer op zal treden, omdat bij George Kooymans, de oprichter, gitarist, zanger en muzikaal brein achter de Haagse band ALS geconstateerd is. 
In Trouw en op de site van de NOS wordt hierover redelijk uitgebreid bericht. 
De eerste keer, dat ik "The Earring" op zag treden was tijdens een demonstratie in Den Haag onder de noemer "Veronica moet blijven" in april 1973. Tal van Nederlandse topgroepen traden daar op.


Eind mei 1977 waren de Hagenaars de openingsact op Pinkpop.

Daarna heb ik hen nog een paar keer op zien treden. Een optreden, waar ik niet bij was, had een hilarisch verhaal opgeleverd. Een collega van me was met wat vrienden naar Zoeterwoude gegaan, waar in augustus een openluchtconcert was. Rondom het grasveld lagen boerensloten met veel kroos erin. Een van de heren had wat biertjes achterover geslagen en moest nodig plassen. Hij zag in de verte was bosjes en hij liep er heen. Door het kroos zag hij de sloot niet....
De laatste keer, dat ik George Kooymans live op heb zien treden was samen met mijn vrouw een paar jaar geleden in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Met Boudewijn de Groot en Henny Vrienten vormde hij de "Vreemde kostgangers".



In maart 2020 zou ik met mijn vriend Bas Warnink naar de "Vreemde kostgangers" gaan, maar dat werd door corona uitgesteld naar maart dit jaar. Het zal er helaas niet meer van komen om live naar de prachtige zangstem van George te luisteren. Maar gelukkig is er genoeg materiaal voorhanden om dat nog heel lang te kunnen doen.
Zal hij nu wat vrede kunnen vinden in deze wrede dagen?

Zal de vraag rondspoken, waar je naar de dood naar toe gaat?

Zal de telefoon deze dagen constant rinkelen?

De hoop is met de constatering van ALS vervlogen.
Helaas is het moment gekomen: "The song is over, the singer says goodbye".
George, bedankt voor alle mooie muziek en sterkte toegewenst in de tijd, die je nog rest.

Geen opmerkingen: