dinsdag 9 februari 2021

Sneeuwduinen en zwart ijs

Het had vannacht eventjes hard gevroren.

Maar door de noordoostenwind was het vanmorgen maar een paar graden onder nul.

Dat de vorst tot komend weekeinde vast in het zadel zit, staat wel vast, maar sommige weermodellen laten begin volgende week de dooi al weer intreden.

De ijspluim van het KNMI laat weer wat anders zien.

Kortom, nog voor de discussie over het wel of niet door laten gaan van de Elfstedentocht goed en wel op gang gekomen is, zou deze alweer afgelopen zijn.

Zelf ondertekende ik gisteren de Elfstedentochtpetitie. Je weet, dat het nagenoeg uitgesloten is, maar als ze alle testlocaties van de GGD tijdens deze natuurijsperiode gesloten houden, dan is het aantal positief geteste mensen zo laag geworden, dat we een gewone Elfstedentocht met 30.000 toerrijders kunnen schaatsen!

Vanmorgen reed ik met "Krasse knar" Frans van Rijn mee naar "De Uithof". In ruil daarvoor reed ik 87 rondjes op kop in een gelijkmatig tempo.

Ook Frits van Huis was aanwezig. Na afloop van de 35 kilometer schaatsen praatten we een tijdje met elkaar voordat we weer richting Leidse regio vertrokken. 
Intussen kwam er de nodige mail binnen. Van René Leibbrandt een foto van een vlies ijs op de Rijn bij de Stevenshof.

En van Johan van der Weij een tweetal filmpjes met de ijstoestand op de Vogelplas.


Thuis gekomen had onze kleinzoon van bijna 3 aan de telefoon een geweldige mededeling: "Ik ga met opa schaatsen!"
Overbodig om te zeggen, dat opa glunderde.
Mijn vrouw had daarentegen een snertmededeling. De erwtensoep stond op het vuur en deze smaakte bij de lunch heerlijk.
Via de volkstuin reden Ada en ik naar Voorschoten. Onderweg zagen we prachtige sneeuwduinen langs de Papelaan.

Op flinke delen was de sloot helemaal ondergesneeuwd!
Mijn vrouw ging boodschappen doen, ik reed door naar de Vogelplas, waar ik tot mijn vreugde kon constateren, dat de hele noordkant bedekt was met een mooie gladde maar nog zeer dunne ijsvloer.

Aan de kanten ligt papijs van een centimeter of 3 dik. Dit zal, als we hopelijk op donderdag kunnen schaatsen, een flink knelpunt worden.

Sneeuwijs is stukken minder stevig dan het zwarte ijs, dat vannacht gevormd is en dat nog 2 nachten aan moet sterken.
Van de boerderij fietste ik naar het opstappunt bij de A4. Ook daar zag het er goed uit.

Hier kwam ik "Krasse knar" Kees Lelieveld tegen, met wie ik bij kon praten. We hadden elkaar al een tijdje niet gezien.

Even later kwam Jan van Rijn, de ijsmeester van de Leidse IJshal, ook even buurten. Cas van Kordelaar had een rondje om de Vogelplas heen gelopen en was net als wij enthousiast over de spiegelgladde ijsvloer aan de noordzijde. Alleen moeten we nog 2 nachtjes slapen....

Morgenmiddag maak ik wederom een inspectieronde. Ik hou jullie op de hoogte.

Geen opmerkingen: