vrijdag 11 november 2022

Brancard

Voordat ik vanmiddag naar de Leidse IJshal fietste, hoorde ik op de radio, dat gitarist Chris Koerts van "Earth & Fire" was overleden. In de jaren '70 heb ik "Earth & Fire" diverse keren op zien treden.

Deze popgroep uit Voorschoten, Leidschendam en Voorburg was enerzijds een groep met veel hitsingles en anderzijds lange symfonische nummers.

Chris is nu herenigd met zijn tweelingbroer Gerard. Vanaf gene zijde kunnen ze zich af en toe als "Voice from Yonder" bij ons melden.

Bij de IJshal aangekomen kwam er een appje binnen. Eén van de trainers van de IJVL meldde zich ziek. Op zo'n korte termijn heb je geen tijd om nog een andere trainer te zoeken. Temeer daar we nog een uur schaatsles gingen geven voor de Buitenschoolse sport.
Om kwart over 4 stapten we het ijs op. Voor mijn doen werd het een serieuze training met veel uitleg over de zijwaartse afzet. Maar tussen theorie en praktijk zit nog wel eens een groot verschil.

Met een serie gerichte oefeningen lukte het op een gegeven moment aardig, zodat we het laatste kwartier spelletjes konden doen. Na de dweilpauze van een kwartier mocht ik aantreden voor een grote groep van 20 kinderen. Er waren 2 groepen samengevoegd. 

Het thema was "Ziek zijn". Dat gaf heel wat oefenstof. Pillen en drankjes naar binnen werken, die allerhande bijwerkingen hadden. Je ging er een rondje van springen, je kon een rondje alleen met je linkerbeen afzetten en daarna met je rechterbeen. 

Ineens kreeg ik het briljante idee om een brancard tevoorschijn te halen. Eén kind trok een ander kind met daarachter een ander kind, dat het getrokken kind duwde. Na een rondje ging de voorste naar achteren en de anderen een plaatsje naar voren. Een prima oefening, waarbij heel wat spieren gebruikt worden!
Daarna mochten de kinderen met de rug tegen de boarding op het ijs gaan zitten. Als ik de sirene met mijn welluidende stem liet loeien, moesten ze zo snel mogelijk opstaan en een rondje rijden. Deze oefening werd een paar keer herhaald.


We sloten af met starten, Steigerungen en de glijstart. Ondanks het niet zo vrolijke thema was het toch een gezellige les met veel vaart geworden.

Want ja, met schaatsen willen de kinderen beter worden....

Geen opmerkingen: