maandag 28 november 2022

Winterverwachting

Met een blik op het temperatuurverloop van 2022 had ik op voorhand geen hoge verwachting over de winter van 2023-2023,

Als je het me een week terug had gevraagd, dan had ik gezegd, dat het geen echte schaatswinter zou worden. Als het al tot natuurijs zou komen, dan zou dat in de staart van het seizoen zijn net als in 2018.


De oorzaak van deze winterverwachting is gebaseerd op de hoge watertemperaturen.

Deze week begon ik te twijfelen. Dat kwam door dit soort weerkaarten voor de tijd rond 10 december.


Deze kaarten zullen ons niet direct op natuurijs brengen, maar het oppervlaktewater kan flink afkoelen en op landijsbanen zou het als alles goed valt zomaar kunnen, dat er rondjes gereden kunnen worden.

Het wel of niet doorgaan van het bezoek van Koning Winter aan de lage landen in december is cruciaal voor het vervolg van de komende winter.

Veel goede winters geven in december al een voorproefje. In 1995 hadden we eenzelfde voortraject als dit jaar en de winter van 1996 was toch zeer goed te noemen. Zover durf ik nu nog niet te gaan. In 1996 kwam het bijna tot een Elfstedentocht.

Vooralsnog ben ik blij, als we een aantal dagen op de Vogelplas kunnen schaatsen. 

Wie weet is dat de opmaat naar meer...

Geen opmerkingen: