vrijdag 4 november 2022

Regenboogdag

Toen is vanmorgen na het ontbijt de kleedjes uitschudde bij het stofzuigen van onze slaapkamer, ontwaarde ik een prachtige regenboog boven de Stevenshof.

Het gaf het weerbeeld van vandaag fantastisch weer. Flinke buien wisselden van plek met felle opklaringen en vice versa. Al met al zorgde dat voor een behoorlijke hoeveelheid neerslag.

We hebben na de extreem warme oktobermaand nu temperaturen, die normaal zijn voor de tijd van het jaar. Als je de 31-daagse temperatuuranamolie bekijkt, dan besef je, dat deze piek in de hoogzomer tot een extreme hittegolf zou hebben geleid.

Hiermee was oktober warmer dan september: 13,1 graden Celsius tegen 12,9!

Na 's ochtends nog een uur bezig te zijn geweest met aanvragen voor Bavarian curling in de Leidse IJshal fietste ik rond het middaguur naar "Odin" in Voorschoten. Dat deed ik tussen de buien door. Nou ja, bijna dan. Op de terugweg pikte ik vlak voor ik thuis was er nog wat van mee.

Na met mijn vrouw geluncht te hebben handelde ik nog een nieuwe aanvraag af, waarna ik me om ging kleden om schaatstraining te gaan geven. Daar mijn bovenarm toch al ontbloot was, mat ik mijn bloeddruk: 126 om 77. Ik was er tevreden mee.
Om kwart over 4 begonnen de lessen van de Buitenschoolse sport. Daar vrij veel kinderen in mijn groep reden, alsof ze op een paard zaten, werd dit de kern van mijn training.

De grote truc om dit tegen te gaan is het zachtjes aantikken van de ene schaatsschoen tegen de andere. Dan begin je je afzet 100% zeker vanuit het midden, waardoor de afstand van je afzet verdubbeld wordt. Hierdoor krijg je met minder moeite veel meer snelheid. Zeker als je daarna dieper gaat zitten.

En dat deden we natuurlijk!
Met wat remoefeningen en het veilig vallen was de schaatsles voorbij gevlogen. De les van de IJVL volgde ditzelfde stramien met wat variaties, daar het toch een groep andere kinderen was, die soms wat andere oefenstof nodig hadden.
Daar de wintertijd afgelopen weekend was ingegaan, fietsten Walter Boon en ik rond 7 uur zuidwaarts. Het was inmiddels donker, dus er was geen regenboog te bekennen.

Geen opmerkingen: