woensdag 17 mei 2023

Minimalisme

Het minimalisme is een poging om dingen tot hun eenvoudigste vorm, karakter of functie te herleiden. In de kunst is het een stroming, die ook wel bekend staat als Minimal art.
De kenmerken zijn:
Geometrische vormen.
Weinig decoratie.
Herhaling van vormen of lijnen.
Vaak heldere kleuren.
Veel industriële materialen in plaats van gewone kunstmaterialen zoals stenen, roestvrij staal en aluminium.
Niet persoonlijk.

Sinds afgelopen zondag mag ik mezelf ook tot de minimalisten rekenen. Door een soms pijnlijke blessure achter mijn rechterknie lag mijn trainingsschema voor de marathon van Leiden al in duigen voor ik er aan begonnen was.
Een viertal bezoeken aan de fysiotherapeut zorgde ervoor, dat ik fysiek fit genoeg was om te starten. Het aantal korte loopjes was wel in orde. 


Mijn twijfel zat in de lange duurlopen: met slechts 2 halve marathons in de benen was ik niet bepaald "ingelopen". Conditie is toch net wat anders dan loopconditie.

Er was dus geen reden om te panikeren. Tijdens mijn Asturiaanse marathontraining met veel korte lopen wist ik, dat je daarmee ook een puike loopconditie op kon bouwen. Maar er zat wel een week bij, waarin ik in 7 dagen tijd 90 kilometer had gelopen. Met die oktobermarathon ging het toen verbazingwekkend soepel.

Met een uiterst minimaal trainingsschema logenstrafte ik afgelopen zondag vrijwel alle marathonschema's. Met slechts 2 halve marathons kun je de 42.195 meter dus ook gewoon uitlopen als 8e van de 12 65-plussers

Wat dat aangaat ben ik een heuse minimalist!

En met dit minimalisme kwam ik toch maar mooi in de top 10 van een marathon te staan....

Geen opmerkingen: