woensdag 3 april 2024

Van bakvis tot bakfiets

De voorspellingen waren, dat het vandaag behoorlijk zou kunnen gaan regenen. 

Op zich klopte dat wel, maar verreweg de meeste neerslag was naar beneden gekomen, toen ik in diepe slaap was. Wat dat aangaat klopte de timing perfect. Dat wilde ik graag zo houden en toen ik op Weerplaza zag, dat het pas om 10 uur zou gaan regenen, gooide ik mijn ochtendprogramma om. Meestal doe ik op woensdag eerst boodschappen in de Leidse binnenstad en ga dan sporten, nu keerde ik de volgorde om.

Zodoende liep ik in de nog frisse ochtendlucht richting Valkenburgse meer. Onderweg werd ik ingehaald door een vrouw op een bakfiets. Dit milieuvriendelijke vervoermiddel is de laatste weken veelvuldig in de publiciteit door de te lichte uitvoering van Babboe.

Mensen, die regelmatig hardlopen, weten dat je bij het lopen je hoofd "leeg maakt". Dat deed ik tijdens de loop van ruim 8 kilometer dan ook en bij het zien van de bakfietsmoeder schoot ineens het in onbruik geraakte woord "Bakvis" door mijn hoofd.

Bakvis is een Duits leenwoord. Een eeuw vrouwenemancipatie is samen te vatten in één zin. Van bakvis tot bakfiets.


Waar een eeuw geleden bakvis nog een gangbaar woord was, daar is bakfietsmoeder dat heden ten dage.

Indien het woord bakvis gebruikt wordt, is dat meestal ironisch bedoeld.

Maar niet altijd.

Waartoe een eenvoudige trainingsloop van ruim 8 kilometer in aanloop naar de Leiden Marathon al niet toe kan leiden....

Geen opmerkingen: