vrijdag 3 februari 2012

Radio 2

Nadat ik de Fûgelmar had verlaten, ploegde ik door de sneeuw naar de Stevenshof terug. Er was niet al te veel verkeer op de weg, zodat ik meestal de aangereden autosporen, die wat gladder zijn, mis kon houden. Ik kwam langs de ijsbaan van Voorschoten, waar met man en macht gewerkt werd om de baan weer sneeuwvrij te krijgen.
Om half 3 was ik thuis, waar Siebe me een telefoonnummer gaf, dat ik even moest bellen: Radio 2. Zij waren door Max Dohle aan mijn nummer gekomen, daar ik mijn schaatsverhalen had verwerkt in "Molen- en Merentocht".

Ik zou om een uur of half 6 in de uitzending komen. Er was een klein problempje: rond die tijd was ik in de Leidse IJshal om les te geven aan kinderen. Om half 4 werd ik gebeld voor de exacte tijd: 20 voor 6.
Sjaak Hartman nam rond die tijd mijn groep IJVL-schaatsers onder zijn hoede, zodat ik het verhaal van de Beulaker Wiede kon vertellen via de telefoon. Daarna begaf ik me weer op het ijs, zodat ik toch aan mijn plichten kon voldoen.
Thuis gekomen keek ik even op de computer, of er een mailtje voor morgen was binnengekomen. En inderdaad, van Wil Verbeij kreeg ik dit mailtje: "Vanmiddag Jaap nog even gesproken, zij hebben een tochtje door de sneeuw geploegd."
Dat klopte inderdaad met het kaartje met sneeuwhoogtes van vandaag.

Na ampel beraad via mail en telefoon besloten we om af te zien van onze reis naar Wanneperveen. Dat wordt morgen dus "gewoon" weer de Fûgelplasse!
Wellicht zorgt de kou ervoor, dat ondanks de vele sneeuw, we toch morgen of overmorgen de Vogelplas helemaal rond kunnen rijden.

Volgens de meeste weersvoorspellingen zitten we tot donderdag in de kou.

Dit is precies de betrouwbare periode van de weersverwachtingen. Er komen de komende week heus wel leuke toertochten. En anders vermaken we ons wel op de Fûgelmar.
In het hele leven is het zo, maar bij een natuurijsperiode geldt nog duidelijker: Pluk de dag!

Geen opmerkingen: