woensdag 1 februari 2012

Warmond

Vanavond ontving ik van Bert Raaphorst een mailtje met zijn bevindingen van de inspectie van de Vogelplas.
Ik citeer:
"Ik ben zojuist terug van een fietstochtje, o.a. langs de Vogelplas. Het ziet er inderdaad uit als een plaatje, maar bij nadere inspectie van de plas is mijn indruk toch iets minder positief.
Het grote (open!) wak dat door Wil werd gezien, strekt zich vanaf de hut helemaal uit naar de andere oever. Verder zie je nogal wat donkere plekken op de bevroren plas wat duidt op een aantal kleinere wakken. De wind is hier overduidelijk de spelbreker.
Zelfs dicht aan de kant zie je nog open plekken. Ik trapte aan de kant nog zo door het ijs, wat erop wijst dat het ook aan de kant nog maar kort dicht ligt.
Ik heb wat foto's genomen die de actuele toestand aardig illustreren.
Mijn indruk is dat het morgen absoluut nog niet kan. Als de open stukken vannacht dicht vriezen, is het nog maar ijs van een nacht en over ijs van een nacht moet je nooit gaan, weten we maar al tegoed. Ik houd het op vrijdag op zijn vroegst. Voor morgen misschien Voorschoten en/of Warmond??"
De prachtige foto's, die bij het mailtje gevoegd waren, spreken voor zich.





Ook van Wil Verbeij ontving ik vanavond een mailtje: "Vanmiddag nog grote windwakken, de wind moet snel afnemen!"
Daar ben ik het volmondig mee eens, evenals met de conclusie van Bert Raaphorst, dat je niet over één nacht ijs moet gaan. Het zal dus vermoedelijk vrijdag worden, voor we op de Vogelplas kunnen schaatsen.

De vraag van Bert, of het Voorschoten en/of Warmond wordt, is heel simpel te beantwoorden. De landijsbaan van Voorschoten is op 2 februari nog niet open, de ijsbaan van de Warmondse IJsclub wel.
Het wordt dus Warmond!

Geen opmerkingen: