maandag 15 april 2013

Jan Abrahamse

Vorige week las ik een overlijdensadvertentie van Jan Abrahamse. Hij was in 1965 een van de oprichters van de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee.

Hoewel ik hem niet persoonlijk kende, voelde ik veel verwantschap met deze natuurliefhebber, die een speciale voorliefde had voor het Waddengebied. Hij reageerde op de juiste wijze, toen de 16-jarige scholier Kees Wevers begin jaren ’60 opriep tot actie de plannen van de overheid om twee dammen naar Ameland aan te leggen. Nu zou zo'n idioot plan geen schijn van kans meer maken, maar in de jaren van de wederopbouw lag dat toch heel anders. Met dank aan mensen als Jan Abrahamse. In de eerste jaren van de Waddenvereniging was hij lid van het bestuur als secretaris en meer dan twintig jaren lang was hij hoofdredacteur van het Waddenbulletin. Daarnaast heeft hij diverse boeken over het unieke Waddengebied geschreven.



Ik kan, qua inzet voor het behoud van dit Werelderfgoed, niet in zijn schaduw staan. Mijn grootste bijdrage leverde ik bijna 35 jaar geleden, toen ik meedeed aan een protestfietstocht van Den Helder naar Esbjerg. Met zo'n 200 andere fietsers zorgden we tijdens deze 3 weken durende tocht van 1500 km voor aandacht op de vele bedreigingen van het Waddengebied.

Deze protestfietstocht was tevens mijn allereerste fietsvakantie. Daarna is het nooit meer goed gekomen....
Met dank aan o.a. Jan Abrahamse. Dat veel van de bedreigingen van toen zijn afgewend zal er toe bijdragen, dat hij kan rusten in vrede.

Geen opmerkingen: