Het was weer druk in de Leidse IJshal. De "Krasse knarren" waren met ruim 20 personen aanwezig, er reed nog een man of 15 individueel rond op de buitenring en op de binnenbaan schaatsten een stuk of 10 kunstschaatsters.
Het tempo lag, doordat we de lange afstanden met een snelle groep en een groot peloton reden, redelijk gelijkmatig. Zodoende waren er slechts af en toe afhakers.
Het grote voordeel van een gelijkmatig tempo is, dat je wat meer op je techniek kunt letten. Of dat anderen dat doen. Zo reed Arthur van Winsen achter me en hij gaf wat aanwijzingen voor de overstap in de bocht.
Mijn tandarts heeft niet alleen verstand van de subtiele tandtechniek, maar hij gaf ook aanwijzingen voor de subtiele schaatstechniek: "Je moet minder snel overstappen!"
Dit hadden we bij het skeeleren geleerd van Marieke van Hoek. Toen ik deze overstap zo lang mogelijk uitstelde met voldoende druk op mijn linkerbeen, kon ik hier inderdaad langer op doorglijden. Zo kwam ik de bocht door met 3 keer pootje over.
Een groot deel van de training ging het goed, alleen op het einde verslapte het weer een beetje. Deze techniek is nog niet geautomatiseerd. Ik zal er de komende weken flink aan gaan werken. Vooral bij het "speelkwartier" aan het slot, toen we 5, 4, 3, 2 en 1 rondjes reden met 1 rondje rust tussendoor, ging het tempo flink omhoog. Het is een soort intervaltraining.
Bij hogere snelheid val je toch sneller terug op kortere slagen in de bocht. Maar dat is een bekend feit onder schaatstrainers: de meeste fouten komen tevoorschijn bij hoge en verrassend genoeg ook bij lage snelheid!
Voor het technisch goed rijden is het het beste om een gelijkmatig tempo te rijden.
Dat deed de 81-jarige man op zijn kluunschaatsen, die bezig was om 300 rondjes te schaatsen. Hij is ingeloot voor de Elfstedentocht. Hij wil zich revancheren voor de Tocht der Tochten van 1997, toen hij in Franeker op moest geven, doordat hij een enorme inzinking kreeg. Hij lag op het schema om de Elfstedentocht te volbrengen, maar doordat hij niet gegeten en gedronken had, moest hij de witte vlag hijsen.
Zijn commentaar hierop was nuchter en realistisch: "Je leert het meest van je eigen fouten!"
En zo is het maar net!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten